Gelukkige werknemers zijn gemotiveerder, presteren beter en melden zich minder snel ziek. Steeds meer werkgevers zien daarom het belang van werkgeluk. Maar hoe zorg je er als manager eigenlijk voor dat je mensen happy zijn?

“Een paar jaar geleden dachten veel werkgevers nog: het kost geld om in werkgeluk te investeren en wat levert het nou eigenlijk op? Inmiddels zien ze steeds meer in dat het echt belangrijk is. En dat de kosten uiteindelijk wel meevallen”, zegt Michelle de Bruijn, werkgelukdeskundige. Met haar bedrijf Happy at Work helpt ze managers bij het betrokken houden van hun medewerkers.

Ze legt uit: “Stel dat iemand een burn-out krijgt. Dat kost al snel 40.000 euro. Preventie en investeren in werkgeluk is dan dus goedkoper. Ook is er minder verloop bij organisaties als werknemers gelukkig zijn.”

Als manager ben je niet verantwoordelijk voor het werkgeluk van werknemers, máár je kunt er wel voor zorgen dat het werk hen zo gelukkig mogelijk maakt, is het devies van De Bruijn. Dat hoeft niet ingewikkeld te zijn. Begin bijvoorbeeld met het implementeren van drie simpele strategieën.

1. Neem de juiste mensen aan

Bij het werven van nieuwe medewerkers zijn mensen vaak geneigd om personen te selecteren die overeenkomsten hebben met henzelf. Volgens ISBW, de opleider voor managers, is het voor goed werkgeverschap juist slim om verschillende soorten mensen in je team te hebben. Een divers team kijkt vanuit verschillende perspectieven naar een project of probleem, wat tot creatieve oplossingen of een vernieuwende aanpak leidt. En uiteindelijk ook tot een betere werksfeer.

Volgens Michelle de Bruijn werkt het ook de andere kant op: als werknemers gelukkig zijn, wordt het makkelijker om nieuwe mensen aan te trekken; geen overbodige luxe in een krappe arbeidsmarkt. “Als medewerkers enthousiast zijn over de organisatie zullen ze daarover praten met vrienden en familie. Ook zullen ze werkzoekenden in hun omgeving eerder aanraden om bij het bedrijf te solliciteren waar zij werkzaam zijn.”

Meer lezen over hoe werkgeluk kan bijdragen aan het aantrekken van de juiste mensen? ISBW heeft een whitepaper over dit thema gepubliceerd. In Van dertien-in-een-dozijn werkgever naar unicorn lees je hoe je jouw organisatie laat opvallen voor sollicitanten. Download de whitepaper hier.

2. Wees een coachende manager

De menselijke kant van leidinggeven wordt steeds belangrijker. Volgens ISBW is het voor managers zaak om niet aan de zijlijn te staan, maar om coach te zijn. Medewerkers streven naar autonomie, creativiteit en onafhankelijkheid. Ze hebben behoefte aan een manager die hen daarin ondersteunt, begeleidt en behandelt als mens en individu.

ISBW Opleidingen en Trainingen

Als coachende manager is het aan jou om het team mee te krijgen in alledaagse veranderingen en ze te motiveren en te begeleiden in hun ontwikkeling en in de samenwerking met andere collega’s in het team. Om deze taken zo goed mogelijk uit te voeren, moet je over specifieke vaardigheden beschikken. Denk aan: goed kunnen luisteren, om kunnen gaan met ‘ja, maar’ en je kwetsbaar durven opstellen. Lees in het whitepaper Van baas, naar leidinggevende, naar coach meer over hoe je van baas een coachende manager wordt.

Volgens werkgelukdeskundige Michelle de Bruijn is het belangrijk dat managers een goede band opbouwen met de mensen in hun team. Schuif daarom als leidinggevende af en toe aan bij de lunch, maak een praatje met iemand bij het koffiezetapparaat en stel geïnteresseerde vragen, adviseert ze. “Door te weten wat er speelt in hun levens, is het voor werknemers makkelijker om zich kwetsbaar op te stellen. Zo zorg je voor een prettige en veilige werkomgeving en durven mensen het aan te kaarten als ze ergens tegenaanlopen of als de werkdruk te hoog is.

Als manager kun je al kleine dingen doen om werknemers te helpen. “Stel je ziet dat iemand ’s ochtends veel stress heeft om de kinderen naar school te brengen en daarna om negen uur op kantoor te zijn. Dan kun je voorstellen dat hij of zij een half uurtje later begint.”

3. Geef als leidinggevende het goede voorbeeld

Werknemers spiegelen zich nou eenmaal vaak aan hun leidinggevende. Als de manager niet gelukkig is op het werk, zullen de werknemers dat dus waarschijnlijk ook niet zijn.

Hoe geef je het goede voorbeeld? Door je kwetsbaar op te stellen en te laten zien dat je gewoon een mens bent dat niet perfect is, tipt De Bruijn. Ga dus zelf ook op tijd naar huis om je kinderen op te halen. En zeg het als je een slechte ochtend hebt gehad en even een kop koffie nodig hebt om bij te komen.

Meer weten over hoe je als manager werkgeluk van werknemers kunt stimuleren? En wil je weten hoe je je verder kunt ontwikkelen en welke vaardigheden nodig zijn voor een goede werksfeer? Lees dan de gratis whitepapers van ISBW over aantrekkelijk werkgeverschap en coachingsvaardigheden bij managers.

Wat voor manager je ook bent, ISBW heeft een geschikte opleiding passend bij jouw ambities. Lees er hier meer over.

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met ISBW opleidingen en trainingen.