Sander van der Laan heeft als topman van Action een drukke baan.

“Laat ik voorop stellen dat ik nooit moe word. Het is niet voor niks dat de naam van onze onderneming ‘Action’ is, en dat gaat ook voor mij op. Er zit heel veel energie in het bedrijf”, zegt hij in gesprek met Business Insider.

“Als je een kleine ondernemer bent met twee winkels en twaalf medewerkers, dan heb je natuurlijk wel een verantwoordelijkheid. Maar je hoeft niet na te denken over de impact op een land of samenleving zoals een onderneming met 852 winkels, 35.000 werknemers en zes- of zevenhonderd leveranciers. Dus ja, die verantwoordelijkheid voel ik. Dat is niet erg, die verantwoordelijkheid hoort bij ons als bedrijf en hoort ook bij mijn rol als algemeen directeur.”

Zelf studeerde Van der Laan aan Nyenrode Business Universiteit om vervolgens een lange carrière bij Albert Heijn – afgewisseld met Gall en Gall (óók Ahold) – tegemoet te gaan. Vier jaar lang was hij topman van Albert Heijn om anderhalf jaar geleden over te stappen naar Action.

Zo’n overstap is niet uitzonderlijk, kijkend naar de stoelendans van CEO’s die regelmatig plaatsvindt in verschillende bedrijfstakken. Hoe kom je zelf als ambitieuze twintiger met een business opleiding aan een dergelijke baan?

Volgens Van der Laan draait het om deze zaken:

"Het is belangrijk om als twintiger een assessment te maken over waar jouw sterktes liggen. Ik heb in de tweede plaats zelf altijd geprobeerd te kijken naar dingen waar ik energie uit haal. Ik denk dat het goed is om datgene waar je goed in bent te combineren met datgene je energie uit haalt. Als je vervolgens flink inzet en de extra mile wilt gaan - zoals dat zo mooi op zijn Engels heet - dan kun je de top bereiken."

LEES OOK: Waarom Action nog steeds geen webshop heeft – en daar voorlopig ook niet aan begint