supersympathiek uitstraling

Napoleon Hill is het grote voorbeeld van moderne zelfhulpauteurs en een inspiratie voor mensen als oprichter Larry Ellison van softwarebedrijf Oracle, mediaster Oprah Winfrey en motivatiecoach Tony Robbins.

In 1937 schreef Hill het boek Think and Grow Rich, één van de best verkopende titels aller tijden met meer dan 100 miljoen verkochte exemplaren wereldwijd.

Het verkoopsucces heeft een simpele reden. Hills praktische inzichten in hoe succesvolle mensen zich gedragen – vooral gebaseerd op de tijd die hij doorbracht met staalmagnaat Andrew Carnegie – zijn helder, nuttig en tijdloos.

In één van zijn essays focust Hill op de ‘persoonlijkheid van de miljonair’. De titel is “Develop a Pleasing Personality” en het essay is opgenomen in The Science of Success.

Hieronder vind je 14 gewoonten die Hill beschreef van mensen die zo sympathiek zijn dat anderen zich uitsloven om ze te helpen.


Een positieve instelling waar anderen van kunnen meegenieten

Toegeven aan cynisme is verleidelijk, maar als je ervoor kiest om positief te blijven en focust op succes dan komt dat je reputatie ten goede.


Manier van spreken: weloverwogen, gedisciplineerd en vriendelijk

De beste sprekers praten weloverwogen en met zelfvertrouwen, dat geeft de stem vaak een aangenaam timbre.


Aandacht voor de ander

Een ander eens goed de les lezen tijdens een gesprek streelt wellicht het ego. Maar daar maak je geen vrienden mee, stelt Hill.


Je nooit laten gaan

Overdreven reageren op positieve dan wel negatieve zaken maakt een zwakke indruk. Is er iets negatiefs, dan is het vaak effectiever om een betekenisvolle stilte te laten vallen, in plaats van heel kwaad worden, zegt Hill.


Geduld…

Bedenk dat een goede timing bij wat je zegt en doet, je een grote voorsprong geeft op ongeduldige mensen, merkt Hill op.


Open staan voor nieuwe dingen

Wie niet open staat voor alternatieve ideeën en zich omringt met gelijkgestemden beperkt z’n persoonlijke ontwikkeling en mist ook carrièrekansen.


Glimlachen

De grootste troef van de Amerikaanse president Franklin D. Roosevelt was volgens Hill zijn “million-dollar smile”. Die zorgde ervoor dat anderen hun gereserveerdheid lieten varen tijdens gesprekken.


Niet altijd zeggen wat je denkt

De meest sympathieke mensen weten dat het niet loont om anderen te schofferen door altijd te zeggen wat je denkt, zelfs als je gelijk hebt.


Niet talmen

Lang wachten met het nemen van besluiten komt op anderen over als onvermogen om actie te ondernemen, zegt Hill. Dan oog je ineffectief.


Dagelijks een goede daad

De sterkste netwerkers helpen anderen zonder meteen iets terug te verwachten.


Falen is leren

Als iemand sterk terugkomt na een mislukking roept dat bewondering op. Méér dan als je blijft piekeren over wat er misging. “Wees dankbaar dat je wijzer bent geworden, op een manier die zonder de mislukking niet mogelijk was geweest”, aldus Hill.


Je gesprekspartner is de belangrijkste persoon in de wereld

Sympathieke mensen gebruiken gesprekken om van anderen te leren en hen te laten praten.


Oprechte complimenten

“Prijs de sterke kwaliteiten van anderen, maar overdrijf niet en hemel anderen niet onterecht op”, stelt Hill.


Een vertrouweling die kritiek levert

Sympathieke mensen die succesvol zijn, letten op hun eigen gedrag en reputatie. Een vertrouwenspersoon die alles tegen ze kan zeggen, helpt ze om zichzelf te blijven verbeteren.