We komen allemaal tijd te kort. Er zitten nooit genoeg uren in een dag om alles voor elkaar te krijgen. Zo is het leven.

Maar als je door je werkdagen slecht te plannen minder presteert op je werk, is dat een slecht teken. Het is sowieso belangrijk om eens goed te kijken waar je onnodig tijd mee verspilt, voordat het je carrière in gevaar brengt.

Dit zijn 11 gewoontes die veel tijd kosten en moeilijk zijn om af te leren. Maar als het lukt, heb je er veel baat bij.


11. Iedereen vertellen wat je wil bereiken

Foto: Jacob Lund/Shutterstock

Tegen Jan en alleman vertellen welke doelen je jezelf hebt gesteld is zonde van de tijd. Bovendien maakt praten over je plannen het minder waarschijnlijk dat je ze ook daadwerkelijk uitvoert, stelt ondernemer Daniel Wesley. Door alleen maar te praten over je doelen, denkt je brein dat de missie al is volbracht. En dat vermindert je motivatie.

In plaats van iedereen te vertellen wat je wil bereiken, kun je je beter houden aan het motto van Nike: Just do it!


10. Vergeten dingen op te schrijven

Lees ook op Business Insider

Foto: muratart/Shutterstock

Je voelt je misschien te druk of te gestrest om bij te houden wat je allemaal gedaan hebt. Maar als je je tijd goed wil indelen, dan helpt het om dingen op te schrijven.

Dat is een gewoonte die heel goed werkt bij grote namen uit de zakenwereld, zoals Bill Gates, Sheryl Sandberg en Richard Branson.


9. Geen prioriteiten stellen

Dit is misschien een valkuil als je te veel vertrouwt op to-do-lijstjes.

Sommige taken hebben meer recht op je tijd en aandacht dan andere. Als je niet een duidelijke volgorde aanbrengt op je lijstje, dan loop je het risico belangrijke dingen niet te hebben gedaan aan het eind van de dag.

Tony Jeary van success.com raadt aan om zinloze punten van je to-do-lijstje af te halen en ervoor te zorgen dat je de belangrijkste dingen doet op het moment van de dag dat je de meeste energie hebt.


8. Jezelf opbranden

Foto: Sabphoto/Shutterstock

Je bent verslaafd aan druk zijn. Je houdt veel ballen in de lucht op je werk, in je bijbaan en in je privéleven. Vroeg of laat gaat het mis en stort je hele routine in elkaar.

Een burn-out is verschrikkelijk. Voorkom dat je langzaam opbrandt door alles te willen doen. Concentreer je in plaats daarvan op een aantal dingen en probeer die heel goed te doen.

En als je al kampt met een burn-out, dan is een beetje rust en ontspanning niet genoeg om te herstellen, stelt de Harvard Business Review. Monique Valcour schrijft dat je meestal je hele kijk op werk moet veranderen en ook moet zoeken naar “waardevolle menselijke contacten en constante persoonlijke en professionele groei.”


7. Niet beseffen dat de zucht naar perfectie contraproductief is

Foto: Eka Shoniya/Flickr

Streven naar perfectie is vaak contraproductief en kan je enorm in de weg zitten. Perfectionisten willen elk project perfect uitvoeren en verliezen zich daarbij in de details. Het resultaat is een heel traag proces en ergernis bij alle betrokkenen.

Als je je tijd efficiënter wilt besteden, is het noodzakelijk om je perfectionisme los te laten. Dat is heel moeilijk, maar perfectionisme kan je carrière om zeep helpen.


6. Vervelende klusjes uitstellen

Foto: Dave Mosher/Business Insider

Je hoeft niet echt ‘een kikker te eten’ om je tijd beter in te delen. Maar er zit wel een les in de beroemde uitspraak van Mark Twain: “Als je bij het opstaan een levende kikker eet, dan kan je de rest van de dag niks ergs meer gebeuren.”

Dus begin je dag met het ‘zuur’. Doe alle dingen waar je tegenop ziet eerst. Die vliegende start zorgt voor veel meer productiviteit tijdens de rest van de dag.

“Het is een goed idee om de dingen waar je een hekel aan hebt gelijk ‘s ochtends te doen”, schrijft loopbaanexpert Bernard Marr op LinkedIn. “Dat maakt je productiever en maakt de rest van de dag lichter – zonder die donkere wolk erboven voor die dag of misschien wel de hele week of maand.”


5. Geen doelen stellen

Foto: Flickr/DVIDSHUB

Ja, ja, we weten dat de reis op zich mooier is dan de bestemming. Maar als je geen idee hebt waar je heen wil, verdwaal je waarschijnlijk.

“Onderzoek toont aan dat als we specifieke doelen formuleren, het waarschijnlijker is dat we bereiken wat we willen. En dat is des te belangrijker als we iets willen veranderen”, schrijft dr. Will Meek in Psychology Today.

Het schrikt misschien een beetje af om ervoor te gaan zitten en het uit te stippelen, maar bedenk dat je zonder doelen voor de korte en lange termijn geen basis hebt om op te bouwen.


4. Nooit nee zeggen

Foto: Juhan Sonin/Flickr

Je tijd is waardevol, dus loont het om daar controle over te houden. Verspil daarom geen tijd aan voor jou onbelangrijke dingen.

Bewaak je dagagenda en zeg niet overal ja op. En er zijn manieren om “nee” te zeggen zonder op iemands tenen te staan.


3. Deadlines verwaarlozen

Foto: WAYHOME studio/Shutterstock

Misschien ben je zo’n goeie kracht dat je baas het accepteert dat je je werk later af hebt. Of misschien werk je gewoon in een ontspannen omgeving.

Maar het is hoe dan ook een slechte gewoonte om deadlines te laten versloffen. Het is van cruciaal belang om jezelf verantwoordelijk te houden voor het missen van deadlines, want anders kom je in een nare cyclus terecht.

“Als er geen verantwoordelijkheid is, is er ook geen reden om je er aan te houden”, schrijft Kayla Matthews op The Muse.


2. Uitstelgedrag

Foto: Peter Varga/Flickr

Ik zal je alles over uitstelgedrag vertellen … straks.

Maar serieus, dit is waarschijnlijk één van de moeilijkste slechte gewoonten om af te leren. Maar het is mogelijk om je uit de wurggreep van je uitstelgedrag te bevrijden.

Auteur Mark Manson van The Guide to Self-Knowledge raadt om dingen van je af te schrijven, zodat je emoties even loslaat. Want die zijn vaak de echte reden van ons uitstelgedrag.


1. Multitasking

Foto: Richard Heathcote/Getty Images

In tegenstelling tot wat je misschien zou denken helpt multitasking niet om je productiviteit te verhogen. Slechts 2 procent van de bevolking kan überhaupt multitasken. De rest is alleen maar heel snel aan het schakelen van de ene taak naar de andere.

Daar word je trager van, het veroorzaakt domme fouten, vermindert je creativiteit en haalt je uit je concentratie. Forbes schreef dat je productiviteit er met wel 40 procent omlaag door kan gaan.

Het is vrij makkelijk om jezelf voor de gek te houden met het idee dat je superefficiënt bent. Maar daar is gewoon geen enkel bewijs voor.