Om en nabij de 2 miljard euro zou de divisie moeten kosten. De tak van Sara
Lee die goed is voor zo’n 17 procent van de totale verkopen van het
conglomeraat en is vooral bekend van de merken Sanex, Zwitsal en Ambi Pur
luchtverfrissers.
De zogenaamde “Fast moving consumer goods” is een competitieve business. Een
paar grote spelers strijden voor hun eigen marktaandeel in een markt waar de
meeste groei wel uit is.
Wat is dan wijsheid? Juist veel verschillende producten maken, en
diversificeren, of je juist richten op een bepaald type producten, zoals
voeding? Sara Lee kiest voor het laatste, en onderzoekt alle strategische
opties voor dit bedrijfsonderdeel. Inclusief verkoop.
In de markt opereren enkele gigantische conglomeraten die verschillende
producten maken. Van luchtverfrissers tot koffiepads en van olijfolie tot
deodorant. Een paar van die grote vissen uit de vijver zouden zich al voor
dit hapje gemeld hebben. Eén van de geïnteresseerden zou Unilever zijn. Het
is echter waarschijnlijk dat het bij wat snuffelen blijft.
Unilever: wel kijken, niet kopen
Op het eerste gezicht zou je zeggen dat het onderdeel van Sara Lee wel bij
Unilever zou passen. “ Sara Lee heeft enkele onderdelen waarvan er slechts
enkele bij Unilever zouden passen,” aldus Rob Withagen van SNS Securities.
Hij beschouwt Unilever dan ook niet als een serieuze overname kandidaat voor
het onderdeel.
Nader bekeken maakt het onderdeel ook producten die niet in dat brede scala
aan Unilever-merken passen. Bijvoorbeeld Ambi Pur luchtverfrissers. Unilever
verkoopt veel verschillende producten, maar geen luchtverfrissers of
aanverwante producten.
Dove
Bovendien zouden de Sara Lee merken het afleggen tegen de paradepaardjes uit
de Unilever stal. Sanex zou het bijvoorbeeld afleggen tegen Unilevers Dove.
Ten slotte komen de markten waarin de beide bedrijven opereren slechts ten
dele overeen. Unilever timmert lekker aan de weg in opkomende economieën.
Sara Lee verkoopt haar producten voornamelijk in de Verenigde Staten en
Europa.
Maar al is het onwaarschijnlijk dat Unilever de divisie over zal nemen, een
kijkje bij de concurrent kan nooit kwaad.
Andere kandidaten
Andere bedrijven die interesse zouden hebben in de huishoudelijke divisie van
Sara Lee zijn onder meer Colgate Palmolive en het Britse Reckitt Benckiser.
De eerste kennen we vooral van de tandpasta. Het tweede bedrijf is voor de
meeste Nederlanders minder bekend, maar is vrij sterk in luchtverfrissers en
wasmiddelen en zou weleens een serieuze kandidaat kunnen zijn om het
onderdeel over te nemen.
De merken van Sara Lee zouden complementair kunnen zijn aan het assortiment
van Reckitt Benckister. De Britten hebben op het gebied van persoonlijke
verzorging bijvoorbeeld Clerasil en Veet. Deze merken bijten niet met Sanex
en Zwitsal.
Ook Sara Lees wasmiddel Biotex zou best naast Vanish en Woolite van Reckitt
Benckister kunnen bestaan. Met de koop van luchtverfrisser Ambi Pur zou de
fabrikant van Airwick een concurrent overnemen.
De betrokken bedrijven wilden niet ingaan op wie er interesse zou hebben
getoond. Welke vis uiteindelijk zijn slag slaan en dit hapje verorbert
blijft nog wel even de vraag.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl