De zwarte lijst, die inmiddels tien kantjes lang is, bevat alle maatschappijen
uit Indonesië, Equatoriaal Guinea, Kirgizië, Liberia, Sierra Leone,
Swaziland en Congo. Daarnaast staan er ook negen individuele
luchtvaartmaatschappijen op.

Veel aandacht is er donderdag opnieuw voor Garuda, de nationale
maatschappij van Indonesië. De Indonesische overheid is zeer gepikeerd dat
Europa haar toestellen weert. Zelfs een gepland staatsbezoek van de
Indonesische president aan Nederland staat daarom niet vast. De president
wil alleen met een toestel van Garuda naar Nederland komen.

Bij de vorige aanpassing van de lijst, in april, was de Europese Commissie nog
voorzichtig. Garuda had toen wel vooruitgang geboekt, maar nog onvoldoende.

De Europese zwarte lijst wordt minstens elke drie maanden bijgewerkt.
Brussel gebruikt hiervoor informatie van de nationale controleurs van
vliegtuigen.

De lijst is enkele jaren geleden in de plaats gekomen van de nationale
vliegverboden. Reden was dat een maatschappij met een vliegverbod soms
doodleuk ging landen op een vliegveld net over de grens in een ander land.

De lijst is te zien op de website
http://ec.europa.eu/transport/air-ban/.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl