Je wilt in 2019 overstappen naar een andere zorgverzekering en overweegt een wat duurdere polis met meer keuze. In dat geval moet je rekening houden met een aantal zaken die jouw keuze aan behandelaars kunnen beperken.

Op dit moment is de overstapperiode in volle gang. Uit een peiling van online consumentenadviseur Pricewise blijkt dat dit jaar één op de zes Nederlanders aangeeft serieus te overwegen over te stappen naar een andere verzekeraar.

Zelfs als het daadwerkelijke aantal dat overstapt op de helft ligt, dus tussen de 8 en 10 procent, zou het nog gaan om een zeer substantiële stijging. In de afgelopen jaren stapt iets meer dan 6 procent van de verzekerden over, aldus Pricewise.

Premies zorgverzekeringen 2019

Inmiddels hebben alle zorgverzekeraars hun premies voor de basisverzekering bekendgemaakt, dit moest voor 12 november 2018 gebeuren. Eerder was al bekend dat het eigen risico met 385 euro gelijk blijft aan vorig jaar. Aan jou nu de keus of bij je huidige zorgverzekeraar blijft of overstapt naar een concurrent.

Voor de basisverzekering kun je opzeggen tot 31 december 2018, daarna niet meer. Wel kun je tot 1 februari 2019 een basisverzekering afsluiten bij een concurrent. Voor de aanvullende verzekeringen gelden dezelfde deadlines. Wel kun je bij sommige verzekeraars tussentijds de aanvullende verzekering aanpassen.

Wel of geen keuze waar je behandeling afneemt

Bij het kiezen van je zorgverzekering is het beter om niet alleen af te gaan op de maandelijkse premie. Goedkoop is duurkoop als je zorg nodig blijkt te hebben die niet is gedekt in de zorgverzekering. De keuze hangt dus ook af van welke zorg je nodig denkt te hebben. Daarbij wil je misschien zelf bepalen bij welke behandelaar je de zorg afneemt.

Zorgverzekeraars bieden verschillende soorten polissen: natura, restitutie, combinatie of budget. Het soort polis bepaalt onder meer bij hoeveel zorgaanbieders je de behandeling vergoed krijgt.

Lees ook op Business Insider

Van al deze soorten polissen biedt de restitutiepolis de meeste keuzevrijheid. Deze polis is daarom ook zo’n 5 euro per maand duurder dan de naturapolis. Met de naturapolis krijg je alleen behandelingen vergoed van zorgverleners waarmee de verzekeraar een contract heeft afgesloten.

Ga je voor een restitutiepolis met ‘vrije keuze’, dan moet je rekening houden met de volgende mitsen en maren:

Let op wat zorgverzekeraar ‘marktconform’ vindt

Een restitutiepolis geeft je volledige keuzevrijheid in zorgverleners. Met andere woorden: je hoeft niet te kiezen voor een gecontracteerde behandelaar wil je de kosten vergoed krijgen. Maar dit is maar deels waar. Verzekeraars vergoeden namelijk het ‘marktconforme bedrag’ als je naar een niet-gecontracteerde zorgverlener gaat.

“Dus ga je naar een vrijgevestigde psychiater die 300 euro per uur kost, terwijl de zorgverzekeraar 150 euro marktconform vindt, dan moet je de rest bijbetalen”, zegt Thom Meens, woordvoerder van Patiëntenfederatie Nederland.

Hij raadt mensen aan de verzekeraar naar het marktconforme bedrag te vragen voordat ze in behandeling gaan, om onverwachte kosten te voorkomen. Op de websites van sommige verzekeraars kun je lijsten vinden met tarieven voor niet-gecontracteerde zorg en de vergoedingen bij een bepaalde polis.

Restitutiepolis: pech als je op wachtlijst terecht komt

Stel je gaat met je restitutiepolis naar dat fijne ziekenhuis met die goede arts en lieve verplegers. En krijgt te horen: sorry, we zijn vol. We zetten u op een wachtlijst zodat u volgend jaar kunt terugkomen. Of we kunnen u doorverwijzen naar een ander ziekenhuis.

Met andere woorden: jouw keuze is niet beschikbaar.

Deze situatie is wellicht een gevalletje ‘omzetplafond bereikt’. Ja, omzetplafond. Daar zie jij helemaal niets van als patiënt, maar het is er wel en het ontstaat als volgt: zorgverzekeraars kopen een aantal behandelingen in bij zorgverleners voor een heel jaar. Zijn de behandelingen van een bepaalde verzekeraar opgebruikt, dan krijgen klanten van die verzekeraar deze zorg niet meer vergoed.

Zo kunnen verzekerden van VGZ in 2018 niet meer geholpen worden aan onder meer een nieuwe heup of knie in het Limburgse ziekenhuis Zuyderland, althans niet in 2018. Deze patiënten zijn op een wachtlijst van acht weken gezet. Het ziekenhuis meldde expliciet dat het prijsplafond is overschreden.

Maar meestal weet je als patiënt niet dat je moet wachten of wordt doorverwezen vanwege het omzetplafond. Meens: “Als patiënt krijg je te horen dat er geen plek is, maar wij horen dan van verplegers dat een operatiekamer leegstaat. Dan weet je dat er iets aan de hand is.”

LEES OOK: 5 punten waar je op moet letten bij het kiezen van je zorgverzekering voor 2019