Wie in de supermarkt een tomaat pakt, kan hem alleen op het uiterlijk beoordelen – bijvoorbeeld of de tomaat rijp is. Meer niet. Toch heeft die tomaat een hele geschiedenis. Van de steel waaraan hij groeit en zijn CO2 voetafdruk tot de chemische behandelingen die hij heeft ondergaan.

De “supermarkt van de toekomst” wil jou dat achtergrondverhaal geven. Afgelopen december opende een door MIT’s Senseable City Lab ontworpen Coop supermarkt haar deuren in in Milaan. Displayschermen in de gangpaden vertellen de klant het verhaal bij elk product, met augmented reality en sensoren.

Carlo Ratti, directeur van MIT’s Senseable City Lab en medeoprichter van ontwerpbureau Carlo Ratti Associati, leidde het project. Tegen Business Insider vertelt hij dat zijn firma de komende maanden meer supermarkten buiten Italië wil openen.

We nemen alvast een kijkje.


Ontworpen door MIT en gebouwd door Italiaanse supermarktketen Coop, opende de eerste Supermarkt van de Toekomst haar deuren in Milaan.

Foto: Carlo Ratti Associati

Het voedsel is niet uitgestald zoals in een typische supermarkt.

Foto: Carlo Ratti Associati

Voedselproducten zijn gerangschikt aan de hand van hun gemeenschappelijke ingrediënten. Zo zijn wijn en druiven naast elkaar uitgestald, en liggen verse tomaten in hetzelfde schap als tomaat in blik.

Foto: Carlo Ratti Associati

Boven de schappen hangen grote spiegelende schermen.

Foto: Carlo Ratti Associati

Wanneer een klant een product voor de spiegel houdt, dan herkent het scherm het product via Microsoft Kinect sensoren en toont het gegevens als voedingswaarde, prijs, gebruikte bestrijdingsmiddelen, kunstmest, allergenen en andere wetenswaardigheden over het traject dat het product aflegde naar de supermarkt.

Foto: Carlo Ratti Associati

Elders in de supermarkt staat een 20 meter lang muur van schermen waarop klanten kooksuggesties krijgen en waar ze kunnen zien welke producten die dag het meest gekocht worden.


De voedingswaren zijn uitgestald op korte boekenkastachtige planken. Het idee is dat, wanneer klanten het andere gangpad kunnen zien, ze misschien een gesprek aanknopen met andere klanten.

Foto: Carlo Ratti Associati

Veel mensen blijven in de regel maar kort in een supermarkt. Ratti hoopt dat te veranderen.

Foto: Carlo Ratti Associati

Ratti gelooft dat klanten dankzij data betere besluiten nemen over wat ze eten.

Foto: Carlo Ratti Associati

"Ik geloof dat internettechnologie ons weer met de voedselketen verbindt", aldus Ratti.

Foto: Carlo Ratti Associati

De Supermarkt van de Toekomst kan ook een marketingtool zijn voor supermarkten. Des te meer tijd klanten binnen doorbrengen en meer te weten komen over specifieke producten, des te groter de kans dat  ze meer voedsel kopen of duurdere organische producten.

De schermen bieden ook waardevolle advertentieruimte. Wil een winkel bijvoorbeeld het overschot van een bepaald product aan de man brengen, dat zouden ze dat via die schermen kunnen doen.


Volgens Ratti zullen in de toekomst steeds meer winkels niet alleen producten verkopen, maar ook beleving. Ratti's firma was de mede-ontwerper van Eataly, 's werelds grootste marktplaats voor Italiaans eten.

Foto: Carlo Ratti Associati

"Natuurlijk kun je nog steeds binnen één seconde een appel kopen. Maar als je vijf tellen meer hebt, kun je veel te weten komen over die appel. En als je 15 seconden hebt, kun je zelfs een video bekijken van de boomgaard waar de appel groeide," aldus Ratti.

Foto: Carlo Ratti Associati