Bezuinigen, slimmere technologie, groei van de pakketdiensten en meer bezorging aan huis. Dat zijn de vier instrumenten waarmee bestuursvoorzitter Herna Verhagen van PostNL het bedrijf een nieuwe basis wil geven, nu de postmarkt structureel krimpt.

PostNL gaat de komende jaren meer besparingen doorvoeren om de aanhoudende krimp van de postmarkt te bestrijden. In de komende twee jaar worden daarbij echter niet meer banen geschrapt dan eerder al werd aangekondigd, maakte het postbedrijf dinsdag bekend.

Nieuwe bezuinigingen, meer technologie

PostNL mikt voor de periode tot en met 2020 op bezuinigingen ter waarde van 345 miljoen euro in de Nederlandse postdivisie. Dat is 200 miljoen euro meer dan eerder werd begroot. Ondanks het grotere besparingsdoel blijft de reorganisatie volgens het bedrijf tot 2017 beperkt tot de eerder aangekondigde 2700 à 3500 banen. De effecten voor het personeel vanaf 2018 zijn nog niet duidelijk.

De komende tijd zijn de besparingen onder meer te halen door technologische vooruitgang, het grote verloop onder postbezorgers en door de bezorging van post en pakketten in afgelegen gebieden te combineren, zei bestuursvoorzitter Herna Verhagen in een toelichting.

Krimp postmarkt, groei pakketdiensten

PostNL verwacht dat de krimp van de postmarkt de komende jaren afzwakt. Voor de periode tot en met 2017 wordt een afname van het briefverkeer van 7 tot 9 procent voorzien, voor de drie jaar daarna wordt gerekend op een daling met 5 à 7 procent.

Winstgevende groei moet komen van de bezorging van pakketten, waar PostNL profiteert van de sterk groeiende populariteit van winkelen via internet. Daarbij neemt ook het grensoverschrijdende pakketvervoer voor het bedrijf toe. Daarnaast hebben de activiteiten in Italië volgens PostNL goede vooruitzichten. Het onderzoek naar de toekomst van het Duitse dochterbedrijf is nog niet afgerond.

Bezorging aan huis

In de jaren na 2020 verwacht PostNL te kunnen profiteren van de toenemende behoefte aan bezorging aan huis, die mede ontstaat door de vergrijzing en doordat steeds meer mensen in steden gaan wonen. PostNL wil zich daarbij onder meer toeleggen op de bezorging van levensmiddelen en medicijnen.

Lees ook op Business Insider

,,De afgelopen jaren hebben we hard gewerkt voor de gezonde basis die het bedrijf nu heeft”, stelde Verhagen. ,,Nu willen we uitgroeien tot dé aanbieder van post en logistieke oplossingen in de Benelux.”

Zwakke kwartaalresultaten PostNL

PostNL heeft vorig kwartaal een aanzienlijk slechter resultaat gehaald dan verwacht, zo stelden analisten van Rabobank, KBC en Kepler Cheuvreux maandag eensgezind.

De analisten wezen op het onderliggende cash bedrijfsresultaat, het winstcijfer waar PostNL zijn eigen verwachtingen ook op baseert. Dat zakte vorig kwartaal met ruim een kwart naar 23 miljoen euro. Hier werd in doorsnee gerekend op ongeveer 40 miljoen euro.

Rabobank, dat een koopadvies heeft op het aandeel PostNL, wees de Nederlandse postdivisie aan als grootste teleurstelling. Het zwakke kwartaal volgde daar op een onverwacht sterk tweede kwartaal, wat volgens de bank onderstreept hoe volatiel de resultaten van het bedrijf zijn.

PostNL boekte vorig kwartaal een omzet van 780 miljoen euro, wat 1 procent minder is dan in het derde kwartaal van 2014. De onderliggende operationele winst (cash) zakte met circa een kwart naar 23 miljoen euro. De nettowinst ging wel met 6 miljoen euro omhoog, naar 18 miljoen euro.

Krimp briefverkeer, hogere kosten bezorgers

Bij de postbezorging wogen bezuinigingen en duurdere postzegels niet op tegen de verdere krimp van het briefverkeer en oplopende kosten. Bij de pakketbezorging werd het resultaat gedrukt door het akkoord dat in de zomer werd gesloten met zelfstandige bezorgers. Die kregen allemaal het aanbod in dienst te treden bij het bedrijf.

Afgelopen kwartaal werden in Nederland 11 procent minder brieven bezorgd dan een jaar eerder, waardoor de omzet op de thuismarkt met 5 procent afnam. Het onderliggende bedrijfsresultaat ging hier met een derde omlaag, naar 14 miljoen euro.

Meer pakketten door internetwinkelen

De opmars van internetwinkelen moet een uitweg bieden voor PostNL, dat vorig kwartaal bijna 9 procent meer pakketten bezorgde. De stakingen van ontevreden bezorgers, en de hogere loonkosten van het akkoord dat met ze werd gesloten, drukte het resultaat van deze divisie echter met 15 procent, tot 16 miljoen euro.

Bestuursvoorzitter Herna Verhagen herhaalde maandag de eerdere verwachting dat de loonkosten van de pakketbezorgers op jaarbasis met 15 à 20 miljoen euro zullen stijgen. De invloed op het resultaat zal volgens haar echter kleiner worden in de komende kwartalen.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl