Hoeveel ondernemers gebruik maken van sociale media zoals LinkedIn, Facebook
en Twitter, is niet precies bekend. Wel is duidelijk dat het er steeds meer
zijn.
Een van de voornaamste redenen voor het gebruik laat zich raden. Populair
gezegd: meer handel. Het vergroten van je omzet door de inzet van sociale
media blijkt in de praktijk echter lastig.
Regelmatig wordt er onderzoek gedaan naar het gebruik van sociale media onder
bedrijven. Je zou zeggen dat we hierdoor een aardig beeld hebben van de
populariteit onder organisaties.
Helaas geven onderzoeken naar de inzet van sociale media nogal uiteenlopende
cijfers. Zo blijkt uit recent onderzoek van EIM
dat bijna 30 procent van de MKB-bedrijven maakt gebruik van sociale media.
Uit een social media-onderzoek
van adviesbureau Pondres, waarbij ook grotere bedrijven zijn meegenomen
blijkt dat in 2011 maar liefst 78 procent van de bedrijven actief is op
sociale media. Bij de kleinere bedrijven ligt het percentage overigens rond
de 70 procent.
Facebook vs LinkedIn
Er is een heel scala van sociale media waarop je je als ondernemer kunt
manifesteren. Welke fora je kiest, zal afhangen van de sector waarin je
actief bent en wat je met het gebruik wilt bereiken.
Populaire sociale media voor ondernemers zijn LinkedIn, Twitter, Facebook,
Youtube en Hyves. Ieder platform heeft weer zijn eigen mogelijkheden en
bereik.
Op Facebook en Hyves komen voornamelijk particuliere consumenten bij elkaar.
LinkedIn heeft een sterk professioneel profiel. Youtube is daarentegen weer
uniek in de wijze van communiceren. Het is een verzamelplaats waar mensen
filmpjes op kunnen plaatsen.
Los van reacties die kijkers kunnen achterlaten, is er vrij weinig interactie
op YouTube tussen makers en kijkers. Bij Twitter is dat compleet anders.
Hier plaatsen gebruikers berichten van maximaal 144 tekens (een tweet).
Anderen kunnen dit bericht doorsturen (retweeten) of erop reageren. Op
Twitter is er dan ook veel interactie tussen gebruikers.
Platform afstemmen op doelgroep
Welke sociale media je als ondernemer gebruikt en welke niet, kun je bepalen
aan de hand van het bereik. Om succesvol te zijn, is het handig dit af te
stemmen op de groep mensen met wie je in contact wilt komen.
Een zelfstandige die in de bouw opdrachten wil verwerven onder particulieren
heeft waarschijnlijk meer aan een platform als Hyves dan aan LinkedIn. Toch
blijkt uit onderzoek van Pondres dat veel bedrijven geen strategie hebben
voor de inzet van sociale media, laat staan dat ze meten wat resultaten
ervan zijn.
Een SMART-doelstelling - dat wil zeggen: specifiek, meetbaar,
realistisch en tijdgebonden - kan hierbij helpen. Bijvoorbeeld:
drie nieuwe klanten binnenhalen binnen een jaar via sociale media. Maar je
kunt sociale media ook kunnen inzetten om van oude voorraden af te komen.
Computerfabrikant Dell zet bijvoorbeeld Twitter in om in de Verenigde Staten
voorraden oude computers te verkopen. Twitter wordt ook door verschillende
bedrijven ingezet als een middel om met bestaande klanten te communiceren en
zo de klanttevredenheid te vergroten. KLM zette bijvoorbeeld Twitter in bij
de communicatie rondom de aswolk die het vliegverkeer ontregelde in 2010.
Petra de Boevere (bekend als slijterijmeisje op Twitter) is één van de de
bekendste Nederlandse ondernemers op Twitter. Ze is echter ook actief op
Facebook en LinkedIn en is in de loop der jaren uitgeroeid tot autoriteit op
het gebied van sociale media.
Persoonlijk profiel
De Boevere raadt ondernemers aan om een persoonlijk profiel van zichzelf te
maken. Ook al gebruik je het beroepsmatig. “Als je niets persoonlijks wilt
delen, kun je beter wegblijven”, zegt ze.
Geef dus je naam en gebruik een eigen foto, niet het logo van je bedrijf. "Mensen
gebruiken sociale media om vermaakt te worden en voor contact met andere
personen,” licht De Boevere toe. Uitzondering op deze regel zijn
klantendiensten van grote bedrijven zoals KLM of NS. Hier zit immers niet
één persoon achter.
Participeer actief
Binnen sociale netwerken draait het allemaal om relaties aangaan en
onderhouden. Net zoals bij offline netwerken eigenlijk. Om dit te doen en
uiteindelijk de kans te vergroten dat je tot zaken komt, is het belangrijk
actief te participeren in discussies.
Wie eenmaal een eigen profiel heeft op LinkedIn kan zich bijvoorbeeld
aansluiten bij allerlei groepen. Binnen die groepen kunnen er discussies
gestart worden, waarbij iemand een vraag of stelling poneert. De overige
groepsleden kunnen hierop reageren. Doe dit vooral, en start zelf
discussies. Je kunt hiermee goed laten zien wat je kunt en wie je bent. Je
vergroot hiermee je bekendheid bij een voor jou relevante groep mensen en de
kans dat je met hen tot zaken kunt komen, neemt toe.
Op Facebook en Hyves kun je als ondernemer actief je digitale vriendschappen
onderhouden door zelf foto’s van je producten te plaatsen en je vrienden op
de hoogte te houden van ontwikkelingen binnen je bedrijf. Bovendien kun je
reageren op foto’s of berichten van anderen.
Niet doen: alleen zenden
Volgens De Boevere is een van de meest gemaakte fouten van ondernemers op
sociale media dat ze alleen zenden. Twitter is bij uitstek een platform dat
zich leent voor interactie. Maak hier gebruik van en bouw zo een band op met
mensen die je volgen. Wees hierin authentiek is het devies.
Bedrijven die alleen maar hun eigen pr-praatjes zenden via Twitter worden
irritant gevonden door andere gebruikers. Dit geldt ook voor de meeste
andere sociale media overigens. Sociale media zijn geschikt om contacten met
andere mensen aan te gaan en te onderhouden. Niet als plek waar je gratis
reclame voor je onderneming kunt maken.
Let niet op aantallen
Een veelgemaakte fout is dat mensen de neiging hebben om te veel belang te
hechten aan het aantal volgers of vrienden dat ze hebben op sociale media.
Om tot transacties te komen is het van belang dat je goed contact hebt met
je relaties.
Op een netwerkborrel heeft het immers ook minder zin om visitekaartjes uit te
delen aan jan en alleman dan om met belangrijke personen een conversatie aan
te gaan en vervolgens contactgegevens ui te wisselen.
Censureer niet
Een nachtmerrie voor ieder bedrijf is natuurlijk wanneer de digitale
gemeenschap zich tegen je keert. Dat cabaretier Youp van ’t Hek op zijn
zachtst gezegd niet te spreken is over de klantenservice van T-Mobile zal
vrijwel niemand in Nederland zijn ontgaan. Hij maakte zijn ongenoegen
kenbaar via Twitter en kreeg al snel bijval van hordes ontevreden
consumenten.
Emotioneel reageren, dreigen met rechtszaken of reacties verwijderen kan dan
verleidelijk zijn voor bedrijven. Voor bewijs dat dit niet verstandig is
hoef je slechts op internet te zoeken op de termen 'Nestlé' en 'fail'. Vorig
jaar was dit bedrijf het lijdend voorwerp van een campagne van Greenpeace
omdat het verbouwen van palmolie orang-oetangs van hun leefomgeving berooft.
Nestlé verwijderde reacties op de campagne van klanten op zijn eigen
Facebookpagina en kreeg hierdoor de wind van voren van zijn eigen klanten.
Wees dus niet bang voor kritiek via sociale media. Het hoort erbij. Dat
bewijst de NS. Over dit bedrijf wordt heel wat afgemopperd, maar toch heeft
het sociale media omarmd. Het is immers een uitstekende manier om reizigers
op de hoogte te houden van de laatste reisinformatie, zoals storingen. Voor
wie wil leren van de fouten van anderen, is dit
een aardig artikel met missers.
Neem commentaar serieus
Een andere tip van Petra de Boevere is dat je als ondernemer goed in de gaten
moet houden wat anderen over je zeggen op sociale media. Het zal vast niet
allemaal vleiend zijn, maar zo weet je wel wat er leeft en daar kun je als
ondernemer op inspelen en weer van leren.
Inspiratie nodig? Bekijk dan hieronder een filmpje over hoe kleine ondernemers
in de VS geld verdienen met het gebruik van sociale media.
Lees ook:
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl