De autoverkopen trekken wereldwijd aan, zo werd afgelopen week bekend. Ben jij
een van de kopers, dan is het zaak je oude auto zo snel mogelijk van de hand
te doen; liefst tegen een zo hoog mogelijke prijs.
Het is verleidelijk je oude auto in te ruilen bij aankoop van een nieuwe
wagen, want dat scheelt veel tijd en rompslomp. Maar volgens de ANWB levert
dat doorgaans wel minder op dan een particuliere verkoop. Als je niets hebt
in te ruilen kun je bij de aankoop van je nieuwe auto vaak een mooie korting
opstrijken. Die loop je anders mis.
Daar staat wel tegenover dat je het risico loopt langere tijd wegenbelasting
te betalen als je je auto niet kwijt raakt. Zeker bij zware dieselauto’s kan
dat behoorlijk in de papieren lopen.
Advertentiesites
Wie dat risico aandurft kan de verkoop van zijn auto zelf te hand nemen. De
beste manier om een groot publiek te bereiken is een advertentie plaatsen op
internet. Er bestaan tientallen advertentiesites, zoals Marktplaats,
Autotelegraaf, autotrack, Speurders, autoscout24 en ikwilvanmijnautoaf.nl.
Op sommige websites kun je gratis adverteren, bij andere aanbieders moet je
betalen. Daarnaast zijn er grote verschillen in bereik, plaatsingsduur,
toelatingscriteria en het aantal foto’s dat je mag plaatsen.
Sommige websites zijn voor iedereen toegankelijk, terwijl andere zich
uitsluitend op dealers richten; bijvoorbeeld via een veiling.
Als je je auto te koop aanbiedt, is het uiteraard belangrijk dat deze er zo
goed mogelijk uitziet. Zorg dat de binnen- en buitenkant van de wagen schoon
zijn. Zijn de banden versleten, laat er dan een set goedkope banden onder
zetten.
Plaats zoveel mogelijk foto’s van je auto, zowel van de hele wagen als van
details, zoals de kilometerteller. Wees ook alert op de achtergrond. Een
frisse groene omgeving geeft meer cachet dan een wagen die in een modderplas
is geparkeerd.
Reparaties
Wees in de advertentietekst zo eerlijk mogelijk over je auto en vermeld
eventuele gebreken in de advertentie, om teleurstellingen bij de verkoop te
voorkomen.
Heeft je auto een hele waslijst aan reparaties achter de rug, dan is het geen
reclame als je deze een voor een opsomt. Opmerkingen als ‘de auto is tiptop
onderhouden’ of ‘de auto is aantoonbaar goed onderhouden. Documentatie ligt
ter inzage’ volstaan.
Leg wel alle autopapieren, onderhoudsboekjes en rekeningen van de garage bij
elkaar, zodat de koper inzicht heeft in de staat van de auto.
Een recente APK-keuring maakt je auto ook aantrekkelijker voor een potentiële
koper.
Heeft de koper twijfels over de gemelde kilometerstand, dan kun je hem
aanbieden om voor 2,95 euro een zogeheten NAP
Check uit te laten voeren. Er wordt dan online een vergelijking gemaakt
van de door jou ingevoerde kilometerstand met de kilometerhistorie van je
auto. De potentiële koper kan dan zien of de tellerstand logisch
verklaarbaar is.
Vraagprijs
Uiteraard moet je in de advertentie een vraagprijs vermelden. Een aardig
hulpmiddel hierbij is de koerslijst van de ANWB. Hier vind je de gemiddelde
prijzen die voor vergelijkbare auto's (van maximaal twaalf jaar oud) worden
betaald. Uitgangspunt is wel dat de auto geen technische gebreken vertoont
en in een goede conditie verkeert.
Of jij er uiteindelijk ook die prijs voor krijgt, is overigens niet zeker;
het is immers een kwestie van vraag en aanbod. Maar zo'n lijst geeft wel een
aardige indicatie. Je kunt uiteraard ook kijken naar de prijzen die op
advertentiesites voor vergelijkbare wagens worden vermeld.
Bijna de helft - 44 procent - van de autobezitters verkoopt zijn auto aan een
particulier, zo blijkt uit recente cijfers van de Bovag. Dit kan voor wie
het slim aanpakt een aantrekkelijke prijs opleveren. Maar wees wel
voorzichtig.
Een van de valkuilen is onenigheid over de gemaakte afspraken over de
verkoop. Leg zoveel mogelijk schriftelijk vast: de verkoopprijs, maar ook
eventuele gebreken. Zeker bij particuliere verkoop is dat belangrijk,
aangezien beide partijen waarschijnlijk geen auto-experts zijn.
Als verkoper ben je verplicht alle mankementen die jou bekend zijn te melden.
Schiet je auto bijvoorbeeld weleens onbedoeld uit de vijfde versnelling, dan
mag je dit niet verzwijgen.
Laat je dit na, dan kan de koper de koopovereenkomst eventueel vernietigen of
jou aansprakelijk stellen voor de schade, al meldt een woordvoerder van de
ANWB desgevraagd dat dat in de praktijk niet zo'n vaart loopt. De
bewijsvoering is lastig en er is geen Geschillencommissie of Bovag waarbij
de koper kan aankloppen.
Onderzoeksplicht
Omgekeerd heeft de koper een onderzoeksplicht, die zelfs nog zwaarder telt.
Als jij bijvoorbeeld meldt dat je een vreemde tik hoort als de auto een
bepaalde snelheid heeft bereikt, is het aan hem om dit uit te zoeken. Hij
kan ook besluiten om -uiteraard met jouw toestemming- jouw auto eerst te
laten keuren voor hij tot koop overgaat.
Een heikel punt is een proefrit. Om te voorkomen dat een zogenaamde koper er
met jouw auto vandoor gaat, is het verstandig om de proefrit samen af te
leggen. Bestuur bij voorkeur zelf de auto. Mocht je van stuur wisselen, haal
dan de sleutels uit het contactslot als je de auto uit stapt. Noteer de
gegevens op het rijbewijs als de koper zelf wil rijden.
Heb je een deal gesloten, zet dan samen de auto op naam van de koper. als de
auto niet op naam van de koper komt, blijf jij verantwoordelijk voor
eventuele ongelukken en bekeuringen. Zorg ook dat het geld op je rekening of
cash is afgerekend als je de autosleutels afgeeft.
Autoverkoopservice
Vind je verkoop aan particulieren te omslachtig of raak je je auto aan de
straatstenen niet kwijt, dan biedt de Autoverkoopservice
van de ANWB wellicht uitkomst. Voor 25 euro wordt je auto getaxeerd en krijg
je de garantie dat jouw wagen tegen deze prijs wordt afgenomen.
Alle personenauto's vanaf 1995 - ook wagens met schade - komen hiervoor in
aanmerking. De deal kan binnen een week rond zijn. Bedenk wel dat je aan de
koop vastzit als je akkoord bent gegaan met het bod. En dat je wellicht een
lagere prijs krijgt dan je anders met slim onderhandelen had bereikt.
Naar Homepage Z24
Lees ook:
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl