Het rekenmodel van het Amsterdamse True Price drukt in geld uit hoe zwaar het maken van een product het milieu en de samenleving belast. Dat moet ondernemingen aansporen om duurzamer te werken. True Price lanceerde woensdag een algemene richtlijn om sociale en milieukosten van producten te berekenen. Op basis van deze richtlijn kan op een systematische manier berekend worden wat de kosten zijn van watervervuiling bij de aanleg van een weg in Nederland, of kosten door onderbetaling voor bloemen uit Kenia. True Price heeft dat laatste voorbeeld uitgewerkt, vertelt Adrian de Groot Ruiz van het bedrijf tegenover MeJudice. De levenscyclus van een roos uit Kenia van de boerderij tot winkel is financieel in kaart gebracht. Hoeveel mensen, land en water zijn er nodig om een roos te maken? En hoeveel moeten arbeiders verdienen om goed van het rozenkweken te kunnen leven? Dat alles is vertaald naar de prijs van een enkele roos, zodat de consument weet welk bedrag erbij zou moeten om de Keniaanse kwekers van de bloem een goed inkomen te bezorgen. Het doel van True Price's model is dat bedrijven inzicht krijgen in de keten en zo de kosten voorhet milieu en de lokale samenleving verlagen. Bedrijven als AkzoNobel, BAM en Tony’s Chocolonely passen de methoden die de richtlijn omschrijft al toe. Bekijk het gesprek dat De Groot Ruiz had met MeJudice, het discussieplatform voor economen.

Adrian de Groot Ruiz van True Price. Foto Koen Aarts/MeJudice

Het rekenmodel van het Amsterdamse True Price drukt in geld uit hoe zwaar het maken van een product het milieu en de samenleving belast. Dat moet ondernemingen aansporen om duurzamer te werken.

True Price lanceerde woensdag een algemene richtlijn om sociale en milieukosten van producten te berekenen. Op basis van deze richtlijn kan op een systematische manier berekend worden wat de kosten zijn van watervervuiling bij de aanleg van een weg in Nederland, of kosten door onderbetaling voor bloemen uit Kenia.

True Price heeft dat laatste voorbeeld uitgewerkt, vertelt Adrian de Groot Ruiz van het bedrijf tegenover MeJudice. De levenscyclus van een roos uit Kenia van de boerderij tot winkel is financieel in kaart gebracht. Hoeveel mensen, land en water zijn er nodig om een roos te maken? En hoeveel moeten arbeiders verdienen om goed van het rozen kweken te kunnen leven?

Dat alles is vertaald naar de prijs van een enkele roos, zodat de consument weet welk bedrag erbij zou moeten om de Keniaanse kwekers van de bloem een goed inkomen te bezorgen.

Het doel van True Price’s model is dat bedrijven inzicht krijgen in de keten en zo de kosten voor het milieu en de lokale samenleving verlagen. Bedrijven als AkzoNobel, BAM en Tony’s Chocolonely passen de methoden die de richtlijn omschrijft al toe.

Bekijk het gesprek dat De Groot Ruiz had met MeJudice, het discussieplatform voor economen.

1

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl