Ondernemen doe je 7 dagen per week, 24 uur per dag, geweldig! Maar wat vind je partner er van? Zelfstandig managementadviseur en natuurcoach Martine Huizing-van Etten put uit eigen ervaring en geeft vijf tips om je ambities te realiseren èn je relatie te onderhouden.
Bereid je partner voor op een leven met een ondernemer
“Besluit je om een onderneming te starten of net als ik voor jezelf te gaan werken, dan heeft dat echt wel invloed op je privéleven. Wil je er een succes van maken, dan ben je dag en nacht met je plannen bezig. Veel mensen die voor zichzelf beginnen, zien alleen de ‘upside’. Ze zeggen: ‘Dan kan ik zelf mijn tijd indelen en hoef ik aan niemand verantwoording af te leggen.’ Maar voor jezelf werken betekent ook dat je ’s avonds veel weg bent om bijvoorbeeld nieuwe opdrachtgevers te zoeken zonder dat je daarvoor betaald krijgt. En dat je in het weekend de btw-aangifte doet. Zo’n leven, daar moet je partner ook achter staan. Je moet er samen voor kiezen dat jij gaat ondernemen.”
Stem de zorg voor de kinderen onderling af
“Mijn man is meubelmaker en hij neemt het grootste deel van de zorg voor de kinderen voor zijn rekening. Zo stelt hij mij in staat om als ondernemer actief te zijn en carrière te maken. Die keuze hebben we samen gemaakt. En dat is heel belangrijk. Want zorgt hij niet voor die belangrijke logistieke ondersteuning, dan kan ik niet doen wat ik nu doe. Zou hij op dezelfde manier als ik carrière willen maken, dan denk ik dat we een au pair in moeten huren die voor de kinderen zorgt. Dat zou dan het beste alternatief zijn. Maar dat doe ik liever niet. Want kinderen moeten toch door hun eigen ouders worden opgevoed. Ik denk dat het dan toch beter zou zijn, als ik minder ga werken en we de zorgtaken meer gelijkwaardig tussen elkaar verdelen.”
Richt thuis een werkkamer in
“Veel zelfstandigen werken thuis. En omdat je altijd met je onderneming bezig bent, is de verleiding dan algauw groot om met je laptop en je telefoon aan de keukentafel of op de bank te gaan zitten. Maar dat werkt niet. Je hebt dan geen aandacht voor je kinderen en je partner. En je kunt je onvoldoende op je werk concentreren. Ik heb op die manier wel eens de verkeerde mailing de deur uit gedaan. Dat is slecht voor je goede reputatie. Om werk en privé gescheiden te houden heb ik thuis een werkruimte ingericht met meubels die mijn man heeft gemaakt. Die ga ik natuurlijk niet bij de concurrent kopen! En als ik mijn deur dicht doe, mogen de kinderen niet naar binnen. Hetzelfde geldt natuurlijk ook voor mij. Zit ik niet in mijn werkkamer, dan werk ik ook echt niet meer en besteed ik al mijn aandacht aan de kinderen en mijn partner.”
Plan flexibel een ‘bijpraatavond’ in
“Ik moet voor mijn werk regelmatig naar het buitenland en ben dan algauw een week weg. Als ik dan weer thuis kom, regelen we een oppas en gaan we samen buiten de deur een hapje eten en praten we bij. Soms plannen we ook een avond in waarop de televisie en mobiele telefoon uit gaan en we samen een spelletje spelen of een ‘boom opzetten’. Op die manier creëren we bewust tijd voor elkaar. We doen dat flexibel, gewoon wanneer dat het beste uitkomt.”
Accepteer dat het niet altijd ‘leuk’ is
"Wij zijn nu bijna twintig jaar samen. In die tijd is het niet altijd leuk, uitdagend en geweldig geweest. Veel mensen vinden het moeilijk om dat te accepteren, waardoor hun relatie onder druk kan komen te staan. Maar de scherpe randjes gaan er vanaf als je accepteert dat het even tegen zit of dat het niet helemaal gaat zoals je had bedacht. En dat is goed voor jezelf èn je relatie. Bovendien stelt het je in staat om echt te ondernemen, je eigen ding te doen. En ben je daarmee bezig, dan gaat al het harde werken vanzelf en kost dat eigenlijk geen energie. Je bent dan vanuit je natuurlijke ‘drive’ met je bedrijf bezig. En dat levert mij emotioneel gezien heel veel op."
Lees ook
Succes als kleinere ondernemer? zorg dat thuissituatie op orde is
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl