Na jarenlang intensief verbouwen is het zo ver: station Utrecht Centraal is helemaal klaar voor de toekomst. De verbouwing duurde ruim vijf jaar en heeft zo’n 420 miljoen euro gekost.

Maar dan heb je ook wat. Het station is meer dan verdrievoudigd, van 8.000 vierkante meter oppervlakte naar 25.000 vierkante meter. Woensdag wordt het station op feestelijke wijze ‘teruggegeven’ aan reizigers en inwoners van de stad.

Een paar cijfers en foto’s op een rij:


Zes jaar geleden begon men met de verbouwing. De oppervlakte van het station was vóór de verbouwing 8.000 vierkante meter, nu is dat 25.000 vierkante meter. Dit was de oude situatie:

Copyright en onbeperkt plaatsingsrecht in eigen uitgaven is verleend aan; ProRail Nederlandse Spoorwegen Gemeente Utrecht


Vanaf de Jaarbeurs liep je voorheen door een lange smalle gang naar het station.

tunnel centraal station utrecht voorheen

Het grote bord met alle vertrektijden vormde het middelpunt van de vertrekhal.

De verbouwing van het station verliep in zes fases waarbij telkens een deel van het station werd afgesloten om zo de reiziger zo min mogelijk te hinderen.

Het nieuwe dak heeft een golvende vorm en speciale rookluiken die in het geval van brand automatisch opengaan.

Voor het nieuwe station werd 12.000 kubieke meter beton gebruikt, 4.000 kilo ton staal en 5.500 vierkante meter glas.

Het oude station werd ooit gebouwd voor 35 miljoen reizigers per jaar, nu is er ruimte voor 100 miljoen reizigers per jaar.

Utrecht Centraal is hét openbaar vervoerknooppunt van Nederland met dagelijks 280.000 reizigers, meer dan op de drukste dagen op Schiphol.

Per dag komen er meer dan 1.500 treinen langs. Dit is de nieuwe entree:

Naast het station is het nieuwe gemeentehuis van Utrecht te vinden.

Er zijn veertien liften, 22.000 fietsparkeerplaatsen, twee busperrons, één tramperron en acht treinperrons. Er zijn ook acht nieuwe perronkappen geplaatst, waarvan drie met zonnecellen. Deze brengen zo’n 85.000kWh per jaar op en daarmee is de CO2-reductie 46 ton per jaar.

Wie op het station een uurtje over heeft kan gaan shoppen in de 7.800 vierkante meter aan winkelvloer.

In totaal kostte de verbouwing 420 miljoen euro.

Je kunt ook buitenom het station lopen op de ‘interwijk’. In totaal is er 15.793 vierkante meter tegels gebruikt in de nieuwe stationshal, waarvan 2.700 vierkante meter op deze promenade.

Er werd ruim 4.194 vierkante meter glas voor de buitengevel gebruikt.

Rondom het station zijn de sporen volledig ‘ontknoopt’ en vernieuwd, zodat er ruimte is voor meer treinen, die sneller het station in- en uitrijden. Hierdoor wordt ‘spoorboekloos’ reizen in de toekomst mogelijk gemaakt.

Woensdag is de feestelijke opening. Onder begeleiding van Utrechter Joris Linssen openen het ministerie van Infrastructuur en Milieu, gemeente Utrecht, NS en ProRail het station, samen met de reizigers.

2016-12-07 07:59:22 UTRECHT - Reizigers worden vermaakt in de nieuwe stationshal van Utrecht Centraal. Aan de verbouwing van het drukste station van Nederland is sinds 2013 gewerkt. ANP SANDER KONING

Er is een feestelijk programma. Zo kunnen reizigers een yogales volgen, trouwen voor één dag met een echte trouwjurk, sluier of hoed, speeddaten bij het meetingpoint, samen naar de film of muziek maken bij de piano.

Woensdagochtend vermaakte het NS Harmonieorkest de reiziger op het station. De ruim 70 muzikanten zijn op een of andere manier verbonden aan spoorsector.

Julia Koopman uit Zutphen kreeg vorige week de sleutels van haar kamer op Utrecht Centraal. Julia mocht een week voor de opening wonen op het station en daar alle voorzieningen testen. Ze reageerde op onze Kamernet-advertentie en werd verkozen uit meer dan 200 reacties.

Het oude én nieuwe station.