Nederland heeft biodiesel in omloop maar deze is duurder dan de gewone diesel
aan de pomp. Zodoende vullen sommige automobilisten een halfvolle dieseltank
aan met zonnebloemolie of slaolie. En ondanks de groene voordelen van deze
dieselmix, spelen vooral financiële redenen de hoofdrol.
ANWB-woordvoerder Marcus van Tol begrijpt dat mensen met alternatieve mixen
het hoofd proberen te bieden aan de hoge benzineprijs. Maar hij vindt het
niet verstandig.
Zonnebloemolie voor consumptiegebruik is namelijk dikker dan diesel,
waardoor de motor dicht kan slibben. Ook is er het gevaar dat de garantie
van de auto niet geldig is wanneer andere vloeistoffen in de tank komen, dan
de fabrikant heeft voorgeschreven.
“Bij nieuwe diesels is zonnebloemolie in ieder geval geen optie, omdat de
nieuwe auto’s verfijnder zijn", zegt Van Tol.
Ook Bovag beaamt dat vooral oude dieseltjes geschikt zijn voor deze
mengingen, want die gaan dan toch niet lang meer mee. “Maar zonnebloemolie
mixen met diesel is gewoon proletarisch winkelen. Het is illegaal, want er
is geen accijns over geheven", aldus Paul de Waal, persvoorlichter bij
Bovag.
Bij gebruik van creatieve mixen is het daarom verstandig binnen de
landsgrenzen te blijven. De douane kan tijdens vakantieperiodes actief op
jacht zijn naar illegale mengingen.
Welke brandstoffen zijn dan goedkoop en legaal? LPG is de goedkoopste
brandstof die bijna aan alle pompen te verkrijgen is. Maar de aanschaf van
een gastank is prijzig.
Een andere manier om brandstofkosten te besparen is 'Het Nieuwe Rijden'. Dat
is niets meer dan op de ideale manier schakelen, de auto op de juiste
momenten laten uitrollen en 80 kilometer per uur rijden in zijn vijf. Plus
zaken als de airconditioning uitzetten, de juiste bandenspanning hebben en
zo min mogelijk bagage meenemen.
Maar lang niet iedereen controleert de bandenspanning elke dag. En op vakantie
naar Zuid-Frankrijk gaat meestal de airco aan en is de auto volledig
afgeladen. Ook is de kans klein dat vakantiegangers op de Franse Périférique
80 kilometer per uur in hun vijf kunnen rijden. Als ze überhaupt al een
vijfde versnelling hebben.
In dat geval biedt een grote zware vrachtwagen uitkomst. Slipstreamen
achter zo'n truck is gevaarlijk, maar biedt energiebesparende automobilisten
uitkomst. Doordat je achter een vrachtwagen rijdt, wordt luchtweerstand
grotendeels al opgevangen en daalt tegelijkertijd het verbruik van de
personenauto.
Dan klinkt dat illegale gepruttel op zonnebloemolie toch aantrekkelijker.
Speciaal voor culinair begaafde mensen die liever hun eigen brandstof willen
brouwen, zijn talloze recepten op internet te vinden. Daarvoor hebben we ten
eerste lekker oud frituurvet nodig. Omdat hier doorgaans nog water in kan
zitten, moet het vet flink verhit worden. Een schepje spiritus erbij, een
lepeltje gootsteenontstopper en je biobrandstof is klaar. Volledig
accijnsvrij.
Niet vreemd opkijken als je motor het loodje legt. Want zonnebloemolie
of oud frituurvet tast auto-onderdelen aan en vergroot de kans op een
motorinfarct. Daarnaast stink je met oudbakken vet, uren in de wind.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl