Haast, haast, haast. De lancering moest voor het EK voetbal plaats vinden.
Zodat de hele sportzomer met Ziggo kan worden bekeken. En niet meer met
@Home, Casema of Multikabel. De drie kabelmaatschappijen zetten hun
activiteiten onder een nieuwe merknaam voort.
Het maakt de start een beetje halfslachtig. “Echt nieuwe dingen komen
pas in het najaar”, geeft commercieel directeur Marcel Nijhoff toe.
Voorlopig blijft het voor klanten bij een nieuwe naam en een, volgens Ziggo,
sterk verbeterde klantenservice.
Begrijpelijk is de timing wel. Dat blijkt wel uit de speciale sportzomer actie
die Ziggo op de plank heeft liggen. Het was vreemd geweest deze te plannen
voor de drie verdwijnende merken.
De verwachting is dat interactieve mediaboxes, HD televisie en speciale
televisieabonnementen gretig aftrek gaan vinden. Vooral digitale televisie
moet definitief doorbreken. Daar moet en kan Ziggo nu aan mee doen.
Als sinds eind 2006 is duidelijk dat drie grote regionale kabelaars samen gaan
werken. Eerder dit jaar werd de naam bekend: Ziggo. Volgens Nijhoff nog een
lege naam. “Die we gaan laden zoals we het willen hebben.” Ziggo is een
volstrekt nieuw bedrijf, benadrukt ook algemeen directeur Bernhard
Dijkhuizen.
Klanten merkten al dat Ziggo anders is dan hun oude kabelbedrijf. Zo mochten
klanten van Multikabel en @Home opeens vooraf gaan betalen, in plaats van
achteraf. “Dat is inderdaad niet goed gecommuniceerd”, verontschuldigt
Nijhoff zich. “Die klanten krijgen binnenkort een excuusbrief.”
Klantenservice komt volgens Dijkhuizen op de eerste plaats. Dat is ook
nodig. Ziggo kan zich met een schuld van vijf miljard niet veroorloven dat
er veel klanten weglopen. De kasstroom is van groot belang om de rente te
kunnen betalen.
De grote concurrent van Ziggo wordt KPN. Het nieuwe bedrijf profileert
zich daarom nadrukkelijk als ‘modern telecombedrijf’. Niet ‘alleen’
televisie, maar ook internet en vaste telefonie. Het liefst verkocht in
bundels, het zogenaamde triple play. “Op die manier bindt Ziggo klanten”,
zegt Nijhoff. "En is het niet meer belangrijk dat het aandeel van
telefonie en internet op dit moment minmder groot is."
Een samengaan met UPC wordt in de toekomst ook niet uitgesloten door
Dijkhuizen. “Landelijk opereren is belangrijk”, zegt hij. Op dit moment kan
Ziggo 52 procent van Nederland bedienen.
De mobiele strategie is nog onduidelijk. Dijkhuizen benadrukt dat er
nadrukkelijk naar mobiele telefonie wordt gekeken. Daar blijft het voorlopig
bij. “Op dit moment geeft mobiliteit nog niet de doorslag”, meent de
algemeen directeur.
Ook snel mobiel internet is nog onzeker. Hoewel Ziggo al veel testte met
Wimax, kan en wil het nog niet zeggen of het bedrijf deze technologie ook
daadwerkelijk gaat aanbieden. “Er staan nog heel veel vragen open”, zegt
Dijkhuizen. “We moeten goed bekijken hoe we de uiteindelijke investering
kunnen gaan terugverdienen.”
Het omzetten van het merk moet ook worden terugverdiend. Tussen de zes
en twaalf miljoen is de wel erg grove schatting van Nijhoff.
Maar de toename van commerciële kracht, inkoopkracht en het drukken van de
kosten moeten die integratiekosten ruim goed maken, denkt Dijkhuizen.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl