,,Onze markt is heel erg taal-en cultuur bepaald. Je moet echt door en door begrijpen wat de Nederlander wil zien”, aldus Dijkhuizen.
Ziggo denkt in Nederland autonoom te groeien met digitale en ‘on demand’ televisie, met het gebundelde aanbod van televisie, internet en telefonie, op de zakelijke markt voor kleine bedrijfjes en op de mobiele markt. Overnamemogelijkheden zijn er volgens de topman nauwelijks in Nederland.
Samenwerking
Op de mobiele markt heeft het bedrijf een andere aanpak dan telecombedrijven. ,,Door wifi-mogelijkheden die in de modems zitten die bij huishoudens zijn geplaatst kunnen mobiele apparaten zoals tablets worden aangesloten. We gaan ervan uit dat mensen bijvoorbeeld video via internet vanuit een vaste plek bekijken, bijvoorbeeld thuis. Voor de ‘white spots’ hebben we een samenwerking met Vodafone.”
Om te groeien wil het bedrijf blijven investeren.,, We hebben sinds het ontstaan van Ziggo in 2008 al meer dan 1 miljard euro geïnvesteerd en dat kunnen we doorzetten dankzij deze beursgang. We investeren bijvoorbeeld in klanttevredenheid en in ons netwerk. Je moet daarmee altijd vooruitlopen op de vraag van de klant.”
Optimistisch
Of eigenaren Warburg Pincus en Cinven, die nog een belang van circa 30 procent in Ziggo hebben, ook de rest van hun belang gaan verkopen hangt volgens de topman af ,,hoe de stukken het doen. Onze eigenaren zijn heel happy.''
Dijkhuizen is optimistisch over de toekomst van Ziggo op de beurs. ,,De belangstelling uit zowel de VS als Europa is overweldigend.''
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl