Ze bestaan nog. Ondernemers die met een offline business succes boeken. En juist van die ondernemers kunnen we veel leren.

Het uitbouwen van een bedrijf dat fysieke producten of diensten aanbiedt, komt aan op sterk ondernemerschap. Een nieuwe winkel, een extra adviseur of een nieuw product; iedere keer moet het succes opnieuw bewezen worden.

De factor willekeur speelt hierbij een minder grote rol, anders dan bij online platforms waarin het hebben van één lucky shot juist erg bepalend is.

Andrew Morten is zo’n ondernemer die met fysieke dienstverlening beetje bij beetje de markt verovert. In 2006 richtte hij reisbureau Travel Essence op. Op de website van Travel Essence kunnen mensen geen reizen boeken. De reisadviseurs van het bureau komen bij de klant thuis of ontvangen de klant in een van de winkels.

Met dit ‘ouderwetse’ concept wist Morten de omzet te vertienvoudigen in de laatste vijf jaar. Vertienvoudigen, je leest het goed. Van 2,5 miljoen naar 25 miljoen euro. Dat zijn expansiepercentages die je nauwelijks ziet in de offline reiswereld. Daar gaat dus iets goed.

Business Insider vroeg Morten, die in Nieuw Zeeland is geboren en sinds de oprichting van zijn bedrijf in Nederland woont, daarom naar zijn beste ondernemerstips. En die zijn verfrissend concreet en bovendien handig voor niet-ondernemers.

1. Durf te breken met gewoontes

Iedere dag haalt Morten naar eigen zeggen een stukje van zijn proces uit elkaar. "Hoe kan dit sneller of beter, vraag ik me dan af."

De perfectionist zoekt altijd naar verbeteringen, ook al ze heel klein zijn. "Kleine verschillen maken samen namelijk juist een groot verschil."

Soms worden zijn werknemers daar wel eens gek van. "Als werknemers niet in staat zijn om constant te verbeteren, moeten ze weg," aldus de directeur.

2. Betaal rekeningen op tijd

"Ik sta bekend als een goede betaler", zegt Morten. "Maak van tevoren goede afspraken over facturen. Afspraken die je ook echt wil nakomen. En zorg vervolgens dat je ze nakomt. Altijd het bedrag dat is afgesproken en altijd binnen de gestelde termijn. Zo simpel is het."

Behalve karmapunten levert dat zijn bedrijf ook profijt op. "Gezeik om geld moet je gewoon vermijden. Zowel bij de klant als bij je leveranciers. Dat kost alleen maar negatieve energie. Bovendien krijg ik als goede betaler soms betere deals omdat mensen weten dat ze op mij kunnen vertrouwen. Zo bellen media mij bijvoorbeeld als eerste als ze vlak voor de deadline nog goedkope ruimte hebben voor een advertentie."

3. Problemen op tijd afknippen

"Wees op tijd. Kap een klein probleem meteen af. Dan escaleert het niet."

Een voorbeeld. Vorig jaar zaten zo'n zestig klanten van Travel Essence vast in het Nieuw-Zeelandse kustdorpje Kaikoura. Een aardbeving had alle toegangswegen gesloopt. De hulp van de Nieuw-Zeelandse marine liet echter op zich wachten.

Morten: "Deze mensen hadden gespaard van een vakantie en toen gebeurde dat. Er zat ook nog een invalide klant bij. Ik dacht: 'Hoe kan ik ze hier zo snel mogelijk uithalen?' Ik ben gaan rondbellen en kon voor 30.000 dollar een vliegtuigje met tien stoelen regelen die dan een paar keer op en neer zou gaan. 30.000 dollar is niet zo heel veel geld."

De ingevlogen hulpdienst van Travel Essence was niet per se inbegrepen in het reispakket, maar toch besloot Morten het probleem zo snel mogelijk te verhelpen. "Ze werden gelijk doorgevlogen naar hun volgende bestemming om de vakantie te hervatten."

Het probleem was weg.

 

4. Cash is king

Hoewel van origine een kiwi, houdt Morten er nogal een calvinistisch financieel beleid op na. "Cash is king. Bouw zoveel mogelijk reserve op en investeer het liefst uit je eigen zak. Dan kun je namelijk zelf de voorwaarden bepalen als je investeert. En het geeft je onafhankelijkheid - vrijheid om te bewegen."

5. Liever geen leningen

Deze lijkt op het voorgaande punt, maar vooruit. "Houd bankleningen buiten de deur. De bank klopt immers alleen bij je aan als je het niet wil. Of het er even niet bij kan hebben", geeft de ondernemer mee.

Zo'n bank kijkt bij het verstrekken van een lening bovendien naar het risico in de sector. Een fysiek reisbureau valt bij de heren en dames van de kredietafdeling onder de categorie risicovol. We achten de kans klein dat Travel Essence vijf jaar geleden een aantrekkelijke lening kon los peuteren. Dat hoefde gezien de groei ook niet.

6. Doe de afwas

Doe de afwas? "Ja. En durf ook de wc schoon te maken. Als werknemers je een arrogante lul vinden en jou het succes niet gunnen, wordt het niets. Je doet het niet alleen."

Om de team spirit er goed in te houden, organiseert Morten daarnaast ieder jaar een barbecue met al zijn werknemers bij hem thuis. "Mensen kunnen altijd bij mij terecht. Ik ben een van hen. Niet meer."