Webwinkel Zalando groeit weer, nadat klanten drie kwartalen lang juist minder kleding, schoenen en accessoires kochten via het Duitse platform. Het bedrijf wijst voor de toegenomen vraag naar de verbeterde kwaliteit, toegenomen aanbod en meer logistieke partners.

Wat ook helft is dat de inflatiedruk is afgenomen, waardoor de koopkracht van consumenten minder sterk onder druk staat. In veel Europese landen zijn in reactie op de hoge inflatie ook loonstijgingen doorgevoerd.

In januari, februari en maart werd er voor 3,3 miljard euro via het platform verkocht, een stijging van 1,3 procent vergeleken met hetzelfde kwartaal een jaar eerder. Het gaat daarbij om de verkoopcijfers van winkeliers die het platform van Zalando gebruiken voor het online bereiken van klanten.

De omzet van Zalando zelf daalde echter met 0,6 procent tot ruim 2,2 miljard euro. Het aangepaste bedrijfsresultaat van de online kledingketen kwam uit op 28,3 miljoen euro, een lichte daling van 0,7 procent vergeleken met het eerste kwartaal van 2023.

Consumenten gaan meer winkelen

Vorig jaar had de keten nog veel last van de gedaalde koopkracht van veel Europeanen en doordat consumenten na de coronapandemie weer meer zijn gaan winkelen in de winkelstraten. De onlineverkoper was lang pessimistisch over de verkopen en heeft daarom zijn strategie herzien, kondigde het bedrijf eerder aan.

Zalando wil de nadruk sterker leggen op de kwaliteit van het aanbod en een verbeterde ervaring bij online shoppen. Zo hebben in diverse Europese markten de beschikking gekregen over online tools om kledingmaten beter te kunnen inschatten.

LEES OOK: Topman Remko Rijnders van MediaMarkt Benelux over nieuw online platform: ‘Omzet is leuk, maar klanttevredenheid is duurzaam’