Het is buffelen in de zakelijke dienstverlening. Marges staan onder druk, klanten eisen steeds meer, nieuwe concurrenten zitten je dwars. Daarom is een scherpe focus op de Key Performance Indicators (KPI’s) cruciaal. Maar hoe krijg je die? Bijvoorbeeld met up-to-date cloudsoftware. Hoe dat werkt, laten we zien aan de hand van een top-5 van KPI’s voor zakelijke dienstverleners. Een toelichting hierop vind je in deze whitepaper van Exact Online.

1. Projectpijplijn scherp in beeld

Hoeveel werk hebben we nog in de pijplijn? Een vraag die iedere zakelijke dienstverlener direct herkent. Logisch, want als je exact weet hoe druk je het krijgt de komende maanden, kan je nog tijdig bijsturen. Niets zo vervelend als een flinke berg niet-declarabele uren. Maar wat te doen? Nu al een flinke korting geven om dat ene project binnen te halen? Of die lucratieve klus aannemen waar jouw medewerkers eigenlijk weinig ervaring mee hebben? Met geïntegreerde CRM-software en hulpmiddelen voor projectmanagement stem je geplande projecten precies af op de capaciteit van jouw organisatie.

2. Facturabele tijd opvoeren

Je doet er alles aan om jouw medewerkers alle gemaakte uren ook daadwerkelijk te laten declareren. Maar ja. Soms overschrijden ze de urengarantie. Of blijkt de planning onrealistisch. De kosten zijn altijd voor jou. Alleen door goed vooruit te plannen, waarborg je dat jouw mensen precies op dat ene project zitten waar ze voor de meeste toegevoegde waarde zorgen. Als je de facturabele tijd per medewerker of adviseur wilt optimaliseren, heb je gedetailleerd inzicht nodig in de huidige bezettingsgraad, de geplande pijplijn en de beschikbare capaciteit. De oplossing: een integratie van capaciteitsplanning, urenregistratie en facturatiesysteem in de cloud. Dan kan iedere gebruiker de belangrijkste gegevens altijd en overal bijwerken – en weet jij precies wie wat doet, en wanneer.

3. Omzetlekkage voorkomen

Als de cv lekt, ben je er als de kippen bij om de boel te repareren. Maar als de omzet weglekt? Veel zakelijke dienstverleners wéten niet eens dat ze facturabele inkomsten missen. Er zijn legio oorzaken, van te late oplevering van een project tot rammelende werkoverzichten, van een factureringsfout tot een verkeerde prijsopgaaf. Gelukkig zijn er voldoende oplossingen. Laat bijvoorbeeld adviseurs hun urenstaat niet aan het eind van de maand invullen, maar dagelijks. En zorg voor een toegankelijk facturatiesysteem in de cloud. Dan is lekkage bij facturering verleden tijd.

4. Dagen Uitstaande Verkopen laag houden

Klanten betalen hun facturen steeds later. Tja, de crisis nietwaar? Je begrijpt dat, maar wilt ook de kasstroom effectief beheren. Dus wil je het aantal ‘Dagen Uitstaande Verkopen’ zo laag mogelijk houden. Met bedrijfssoftware in de cloud integreer je alle onderdelen van de organisatie, waardoor je veel sneller facturen kunt sturen. Ook heb je beter inzicht in het betaalgedrag van de klanten. Zo weet je tijdig wanneer je in actie moet komen.

5. Projectmarges

Natuurlijk ken je jouw projectmarges. Maar weet je ook hoeveel winst ieder project nou precies oplevert? Veel zakelijke dienstverleners hebben geen flauw benul. Dat kan vervelend uitpakken, als je daardoor te veel tijd en geld besteedt aan projecten die onder de streep vrijwel niets bijdragen. Met de juiste bedrijfssoftware kan je dit voorkomen, vooral als je het projectmanagement integreert met je boekhoudsoftware: dan is alle informatie overal hetzelfde en word je niet verrast.

Kortom, met een geïntegreerde planning en een CRM-systeem in de cloud beschik je op ieder moment snel over inzicht en de juiste focus op je KPI’s. Dan kan je effectiever plannen, efficiënter werken en nauwkeuriger factureren. En sneller uitbetaald worden. Meer weten over hoe je je KPI’s beter in de gaten houdt met online cloudsoftware? Download dan zelf de complete whitepaper van Exact.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl