ANALYSE – Het Amerikaanse bedrijf Alphabet is vooral bekend als het moederbedrijf van Google. Het snelst groeiende onderdeel van Google is videoplatform YouTube.

Een van de redenen waarom ik optimistisch ben over aandelen Alphabet is dat beleggers weinig oog lijken te hebben voor de waarde van YouTube. Ik denk dat YouTube meer waard is dan streamingdienst Netflix… en Netflix wordt op de beurs gewaardeerd op zo’n 160 miljard dollar.

Hieronder volgt een vergelijking tussen YouTube en Netflix vanuit belegingsperspectief.

YouTube: het dominante platform

YouTube is de op één na meest bezochte site wereldwijd (Google is nummer 1). De meer dan 2 miljard YouTube-kijkers bekijken elke dag zo’n 1,3 miljard uur video op YouTube. Dit aantal uren is bijna het tienvoudige van de 140 miljoen uur die de 139 miljoen Netflix-abonnees dagelijks kijken.

De sterke marktpositie van YouTube hangt vooral met netwerkeffecten samen: kijkers zijn geneigd te kiezen voor het platform met het meeste aanbod. En uploaders van video’s zijn geneigd video’s op datzelfde grootste platform te plaatsen. Als een netwerk dominant is geworden, is het heel lastig te verslaan.

YouTube heeft er – naar mijn oordeel heel slim – eerst voor gezorgd het dominante platform te worden, en is niet meteen op omzet en winst gaan focussen. Dit impliceert dat, nu de dominantie positie eenmaal een feit is, de omzet en winst fors verhoogd kunnen worden.

Aardig te weten: circa 20 procent van de video’s wereldwijd worden op YouTube gezet, maar vooralsnog slechts 10 procent van de advertenties.

Lees ook op Business Insider

Nog een indicatie van het inkomstenpotentieel dat YouTube mijns inziens heeft: in de Verenigde Staten zijn de advertentie-inkomsten bij YouTube per gekeken uur twee derde van wat reguliere tv-zenders per uur weten te realiseren. Dat is vreemd. YouTube weet namelijk veel meer van de individuele kijker en kan advertenties daardoor veel beter afstemmen, en daar dus meer aan verdienen.

Netflix heeft hoge acquisitiekosten

Netflix betaalt enorme bedragen – dit jaar ongeveer 15 miljard dollar – voor het aanbieden van films en series. Het gaat hierbij zowel om gekochte rechten als geld dat wordt besteed aan eigen producties.

YouTube daarentegen betaalt niets, de gebruikers leveren alle video’s zelf gratis aan (overigens geldt wel dat advertentie-inkomsten worden gedeeld met ‘eigenaren’ van populaire YouTube-kanalen).

Alphabet levert weinig concrete gegevens om de waarde van YouTube nauwkeurig te bepalen. Maar als de waarde van YouTube werkelijk hoger is dan die van Netflix (wat me aannemelijk lijkt), dan is dat waarschijnlijk een stuk meer dan waar menig belegger rekening mee houdt.

Videoplatform YouTube vormt een van de redenen waarom ik in Alphabet zo’n aantrekkelijke belegging zie en ik deze aandelen in portefeuille heb.

Hendrik Oude Nijhuis heeft zich jarenlang verdiept in de strategieën van ‘s werelds beste beleggers. Zijn bestseller over Warren Buffett is gratis beschikbaar. Deze column is niet bedoeld als individueel advies tot het doen van beleggingen. De auteur bezit aandelen Alphabet