Op de Olympische Spelen gelden strenge regels rondom sponsoring. Bedrijven als
Visa, Adidas, McDonald’s en Coca-Cola hebben tot 100 miljoen dollar betaald
om een officiële sponsor van de Spelen te zijn. Het Internationaal Olympisch
Comité (IOC) doet er alles aan om die status te beschermen.
Guerrilla-marketing zoals Bavaria die pleegde bij het WK voetbal in
Zuid-Afrika is het IOC een doorn in het oog. Ook is het verboden om
buitenreclame te voeren dicht bij de sportaccomodaties om te voorkomen wat
Nike ooit in Atlanta deed: veel reclameborden die de aandacht weghaalden van
hoofdsponsor Adidas.
Overtreding van Blake
Het merkhorloge dat Yohan Blake droeg in de finale van de 100 meter, wordt
mogelijk gezien als sluikreclame. Atleten mogen geen logo’s van bedrijven op
zich dragen die geen officiële Olympische sponsor zijn.
Het IOC stelt een onderzoek in naar het horloge van Blake, die tweede werd op
de 100 meter achter de oppermachtige Usain Bolt.
Witte tape
Blake is niet de eerste atleet die een berisping krijgt om ongeoorloofde
sponsoruitingen. De Amerikaanse 800 meter-loper Nick Symmonds moest van het
IOC een plaktatoeage op zijn linkerarm bedekken met witte tape, schrijft
The Hollywood Reporter. Op de tattoo stond de Twitternaam van één van zijn
sponsoren.
Hiphopster Dr. Dré stuurde een gratis exemplaar van zijn koptelefoonmerk Beats
op naar enkele atleten, die de hoofdtelefoons droegen op tv vlak voor de
start. Enkele Britse atleten lieten zich op Twitter positief uit over Dr.
Dré en Beats. Daarop kregen ze een waarschuwing van het IOC, dat hen erop
wees dat ze alleen koptelefoons van Panasonic mogen dragen, een officiële
sponsor van de Spelen in Londen.
Sociale media
Het IOC is het actiefst online. Atleten mogen niks op sociale media plaatsen
van onofficiële sponsoren. De Australische zwemster Libby Trickett kreeg een
reprimande nadat ze had getweet over haar sponsor Inner Nutrition. De
Amerikaanse 1500 meter-loper Leo Manzano, winnaar van een zilveren medaille,
werd gesommeerd een foto van zijn hardloopschoenen van zijn Facebookpagina
te halen.
Volgens het IOC waren die berichten een overtreding van regel 40 van het
Olympisch Handvest, waarin staat dat atleten hun naam of afbeelding niet
mogen gebruiken voor advertenties tijdens de Spelen. De regel is volgens het
IOC nodig om het Olympische merk en de belangen van officiële sponsoren te
beschermen.
Protest
Maar sommige atleten laten blijken het niet eens te zijn met de strenge
regelgeving. Symmonds en Sanya Richards-Ross, winnaar van het goud op de 400
meter, protesteren op Twitter met de hashtags #wedemandchange
en #rule 40.
Volgens hen schaadt het amateursporters.
"Slechts 2 procent van de Amerikaanse atleten kan tweeten over hun
sponsoren, omdat slechts 2 procent officiële sponsoring heeft van het
Amerikaanse Olympisch Comité of van het IOC", zei Richards-Ross na
haar overwinning op de 400 meter. "98 procent van mijn collega-atleten
kan dus niet tweeten. En daar zijn we verbolgen over."
Lees ook:
Olympische Spelen
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl