Weinig apps zijn zo controversieel als notificatie-app Yo, die door veel mensen ‘de domste app van de wereld’ is genoemd. Apple weigerde de app in eerste instantie zelfs toe te voegen aan de App Store wegens ‘gebrek aan inhoud’. Zelfs de ontwikkelaars van Yo voelden zich zo ongemakkelijk dat ze bij de lancering de naam van hun software-bedrijf niet vermeldden.

Nu, een half jaar later, begint er wat te veranderen in het sentiment rondom Yo, zo schrijft The Wall Street Journal maandag. De app is 2 miljoen keer gedownload en heeft 1,5 miljoen dollar aan financieringen binnen weten te halen.

De waarde van Yo wordt tussen de 5 en 10 miljoen dollar geschat. Is de app wel zo dom als we dachten? Of heeft Yo de potentie om groot te worden, zelfs groter dan Twitter?

Wat is Yo?

Yo is een app waarmee je het woord yo kan versturen en ontvangen. Dat is het. Het is de simpelste berichtendienst tot nu toe. De makers vinden de gangbare berichtendiensten veel te ingewikkeld. Je moet allerlei gegevens invullen voordat je mee kunt doen en vervolgens ga je berichten sturen naar je vrienden. Die berichten komen volgens de makers van de app allemaal op hetzelfde neer, namelijk: yo. Het typen van berichten is in de ogen van de makers overbodig geworden. Een lijst met namen van je vrienden is daarom het enige wat je zult vinden in de Yo-app.

Toch is volgens Or Arbel, één van de oprichters,  ‘yo-en’ met je vrienden niet het doel van de app. Ook zegt Arbel dat Yo geen berichtendienst is, maar een nieuw communicatiemiddel. “Het is een nieuwe manier van communiceren, dat gebruikt zal worden naast tekstberichten, e-mail en Twitter.”

De grootse plannen van Yo

Als Yo niet bedoeld is om met je vrienden te ‘yo-en’ en je geen berichten kunt versturen, wat moeten we dan met Yo? In een video-interview met Forbes legt Arbel uit hoe hij de toekomst van Yo voor zich ziet. Daarbij ziet hij vooral kansen voor een makkelijke manier van communiceren tussen bedrijven en consumenten die elkaar kennen.

Een voorbeeld van een toepassing is het aankondigen van het happy hour in je favoriete café met de notificatie ‘Yo’. Gasten die het café kennen, weten dan dat ‘yo’ betekent dat het goedkope bieruurtje begint. Door het café toe te voegen aan je vrienden, weet je wat je te doen staat als je thuis op de bank zit en een notificatie ontvangt.

Lees ook op Business Insider

Is het druk in het restaurant waar je wilt eten, maar heb je niet gereserveerd? Als alle wachtenden hun Yo-gebruikersnaam geven hoef je niet meer allemaal in de rij te staan. Je drinkt rustig wat aan de bar en ontvangt een ‘Yo’ als je aan tafel kunt.

Hoe het verder gaat met Yo is afwachten, maar wellicht is Yo toch niet zo dom als aanvankelijk gedacht.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl