Sven Kramer werd gediskwalificeerd op de 10.000 meter door een foute wissel.

Adviseurs op het gebied van sportmarketing wijzen erop dat nu Kramer niet als de “koning van de Spelen” naar huis gaat vooral internationale contracten aan zijn neus voorbij kunnen gaan, aldus Het Financieele Dagblad donderdag 25 februari.

“Hier blijft hij nu wel de ideale schoonzoon en iedereen beseft dat hij eigenlijk had moeten winnen. Maar internationaal breekt hij nu niet door”, zegt Frank van den Wall Bake. Hij schat het verlies aan inkomsten al snel op vijf miljoen euro.

De Nederlandse sponsors hebben zich woensdag niet van Kramer afgekeerd. Energiebedrijf Essent verklaarde achter de schaatser te blijven staan en geen verandering aan te brengen in de reclamecampagne Svenergy. Binnen het energiebedrijf is woensdag wel vergaderd over eventuele aanpassingen in de campagne, maar die zouden volgens een woordvoerder van Essent “de sportman Sven tekortdoen”.

Ook Ernst & Young, die een mediacampagne voert waarin de rol van de coach centraal staat (“de coach verdient ook een medaille”), wijzigt zijn campagne niet. ‘Winst en verlies, en menselijke fouten horen nu eenmaal bij de sport. Het is een persoonlijk drama voor Sven Kramer en Gerard Kemkers maar deze situatie verandert niets aan Ernst & Youngs betrokkenheid bij en waardering voor olympische coaches’, aldus Ernst & Young.

Kemkers zelf heeft woensdag verklaard dat hij geen moment heeft gedacht aan stoppen als coach van de TVM-ploeg. Een gesprek met Kramer heeft ook tussen hen de lucht geklaard. Kramer wil zijn samenwerking met Kemkers voortzetten.