Het besparingsprogramma is gericht op alle onderdelen binnen Ahold. Dat meldde
het moederconcern van supermarktketen Albert Heijn woensdag in een
toelichting op de cijfers.
Winst omhoog
Ahold heeft in het derde kwartaal de nettowinst met 22 procent zien stijgen
tot 238 miljoen euro in vergelijking met een jaar eerder. Analisten hadden
juist gerekend op een winstdaling tot 188 miljoen euro.
Het bedrijfsresultaat steeg met 1,5 procent naar 265 miljoen euro. Kenners
hadden een bedrijfsresultaat van 271 miljoen euro verwacht.
Ahold, dat 60 procent van de omzet uit de Verenigde Staten haalt, wil besparen
op de winkelkosten, distributie en algemene kosten. Het concern lijkt op
deze manier de competitie te willen aangaan in de VS. Topman John Riston zei
in een toelichting dat hij geen snel herstel ziet van het gedrag van
consumenten in Amerika.
Meer snijwerk verwacht
Analisten hadden gehoopt dat Ahold een kostenbesparingsprogamma zou
aankondigen tot 500 miljoen euro, inclusief inkoopkosten. Ahold liet wel
weten de komende drie jaar extra te willen besparen op inkoopkosten, maar
noemde geen bedrag.
Analisten van zakenbank Petercam vonden het kostenbesparingsprogramma juist
boven verwachting. De cijfers van Albert Heijn noemde Petercam
"indrukwekkend''. Beleggers reageerden nauwelijks. Het aandeel noteerde kort
na opening 0,05 procent hoger op 9,15 euro.
Bestuursvoorzitter John Riston stelde verder groei na te streven in zowel
bestaande als nieuwe markten. Ahold heeft nu meer dan 3500 winkels in elf
landen.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl