De postmarkt krimpt hard, waardoor PostNL genoodzaakt is deze tak bijna permanent te reorganiseren. Die reorganisaties gaan te koste van de winst. De omzet bleef, dankzij het leveren van pakketjes, wel op peil.

PostNL verwacht dat de postmarkt de komende jaren in hoog tempo verder krimpt, maar denkt die achteruitgang op te kunnen vangen met bezuinigingen en de bezorging van pakketjes. Dat meldde het postbedrijf maandag bij de presentatie van zijn kwartaal- en jaarcijfers.

PostNL zag de omzet vorig kwartaal stabiliseren op 1,2 miljard euro. De nettowinst verschrompelde, onder meer door de kosten voor de reorganistie van de postbezorging, tot 19 miljoen euro, tegen 167 miljoen euro een jaar eerder. Over heel het jaar moest een nettoverlies van 170 miljoen euro worden geïncasseerd.

De Nederlandse postmarkt kromp vorig jaar met 11,9 procent. Voor 2014 en de jaren die volgen wordt een verdere afname met 9 tot 12 procent per jaar voorzien. Die verdere afname wil het postbedrijf opvangen door de prijzen te verhogen en de kosten te verlagen. Daarnaast levert het bezorgen van internetaankopen het bedrijf steeds meer op.

De verdere krimp van de postmarkt dwingt PostNL tot extra bezuinigingen, die in 2017 voor 75 miljoen euro aan extra besparingen moeten opleveren. Dit zal voor een deel gebeuren door hogere resultaten te halen op de bestaande plannen. Voor een deel zullen echter ook nieuwe maatregelen noodzakelijk zijn.

De reorganisatie leverde vorig jaar een besparing op van 95 miljoen euro, tegen een voorspelling van 90 tot 110 miljoen euro. Dit jaar wordt gemikt op een besparing van 95 tot 115 miljoen euro. PostNL verwacht in 2016 weer dividend te kunnen uitkeren aan aandeelhouders.

ANP/ Z24

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl