Boer zei tevreden te zijn over het verloop van de campagne in de winkels van Albert Heijn van afgelopen zomer. De ‘Zomerhits’-actie was een groot succes. Ook een smurfenactie in Tsjechië sloeg erg aan. Er moesten oude voorraden smurfen uit Nederland naar Tsjechië worden verscheept om aan de vraag te kunnen voldoen, zo liet een woordvoerder weten.
Klanten in Europa zijn gezien de economische onzekerheid erg terughoudend en uit op promoties, zei topman Boer. Daarom is het voor Ahold belangrijk om zich zowel op de aanbiedingen, de acties als op de gewone prijzen te richten. Boer toonde zich zelfverzekerd over de toekomst. ,,Wij zijn goed gepositioneerd om de klanten te bieden wat ze willen”. De topman zei op dit moment geen groot verschil waar te nemen tussen het gedrag van klanten in het derde kwartaal en het begin van het vierde kwartaal.
Inflatie
In de VS slaagde Ahold er goed in om de inflatie door te berekenen aan de klanten. Dat kwam de omzet ten goede. Ook de orkaan Irene die in de zomer in het noordoosten van de VS huishield, dreef meer mensen naar de Ahold-supermarkten.
In Europa werden de kostenstijgingen nauwelijks aan de klanten doorberekend en de kans dat dit de komende tijd meer zal gebeuren, lijkt niet zo groot. ,,In de huidige marktomstandigheden moeten wij heel voorzichtig zijn”, aldus Boer.
Omzet
De omzet van Ahold kwam in het derde kwartaal uit op bijna 6,9 miljard euro, een stijging van 2,5 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De operationele winst ging met ruim 5 procent omhoog tot 300 miljoen euro. De operationele winst van winkels die langer dan een jaar open zijn bedroeg 254 miljoen euro. De nettowinst steeg met ruim 15 procent tot 257 miljoen euro. De cijfers waren iets beter dan de verwachting van analisten.
Bij de Nederlandse activiteiten steeg de omzet met 4,5 procent, maar daalde het bedrijfsresultaat met 7 miljoen euro tot 149 miljoen euro. De Amerikaanse supermarkten (Stop&Shop, Giant-Carlisle, Giant Landover) zagen de omzet met 8,5 procent stijgen. Ook in Tsjechië en Slowaijke, waar Ahold meer dan 300 winkels heeft, realiseerde het concern groei.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl