In de winkels van Dixons, Mycom en iCentre worden de gangen van klanten gevolgd via hun mobiele telefoon.

Die zogeheten wifi-tracking is in de afgelopen maanden stilletjes ingevoerd in de 160 winkels.

Dat meldt technologiewebsite Tweakers, die interne communicatie van het moederbedrijf Bas Group in handen heeft. Bas Group heeft het bericht bevestigd.

Smartphones zenden signalen uit ook als de gebruiker niet aan het internetten of bellen is. De winkels van Bas Group houden die signalen in de gaten en meten op die manier hoeveel klanten er binnenkomen en hoelang ze blijven.

Signaal van de straat ook opgevangen

Behalve van wifi-tracking wordt er ook gebruik gemaakt van ‘bluetooth-tracking’ en infraroodcamera’s. De combinatie van meetmethodes laat tevens zien welke klanten langs de winkel lopen, maar er niet naar binnen gaan. Winkelend publiek op straat wordt dus ook gepeild.

Zo kunnen de winkeliers inschatten of het een drukke winkeldag is en besluiten om meer of juist minder personeel in te zetten.

Klanten moeten gewaarschuwd worden

Volgens een woordvoerder van Bas Group worden de gegevens niet opgeslagen. “We slaan niets op, we vangen alleen tijdelijke radiosignalen op”, laat het bedrijf weten tegenover de Volkskrant. Als een klant een vestiging verlaat, zijn alle sporen verdwenen.

Lees ook op Business Insider

Maar volgens het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP) is dat niet genoeg. De winkels zijn verplicht om klanten vooraf te waarschuwen dat ze worden gevolgd. De winkels verzamelen namelijk ook zogeheten MAC-adressen, unieke identificatienummers die telefoons koppelen aan de eigenaar.

En bij het verzamelen van dergelijke persoonsgegevens moeten mensen daarvan weten, zodat ze er ook nee tegen kunnen zeggen, aldus CBP-voorzitter Jacob Kohnstamm.

Lees ook: Waarom Dixons en andere winkels je willen volgen via je smartphone

Volgens ICT-advocaat Wouter Dammers is het grootste probleem het verwerken van de MAC-adressen. “Daarvoor heb je wettelijke grondslag nodig. Maar verwerking is niet per definitie fout”, schrijft hij op Twitter.

Overigens lieten supermarktketen Jumbo en boekenwinkel Polare afgelopen zomer weten klanten ook via wifi-signalen te willen volgen. In hoeverre beide winkels dat inmiddels doen, is onbekend.

Update: Bas Group laat in een nieuwe reactie aan Tweakers weten dat ze klanten actief gaan informeren over wifi-tracking. Dat gaan ze doen door een sticker op de winkelruit te plakken.

Update 2: Bij Dixons zijn ze begonnen met het plakken van de stickers.

Bron: Z24/ANP

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl