Winkeliers die door de harde lockdown gesloten moeten blijven kiezen voor fietskoeriers. Zo kunnen ze toch bestellingen blijven leveren.

Bij Fietskoeriers.nl zijn zo’n 700 fietskoeriers aangesloten. Het bedrijf breidt nu versneld landelijk uit om winkeliers tijdens de lockdown te helpen.

Ook bij Peddler, een platform met lokale winkeliers dat actief is in Amsterdam, komen veel telefoontjes binnen van winkeliers die zich willen aansluiten.

Fietskoeriers hebben het druk nu winkels hun deuren hebben gesloten vanwege de nieuwe lockdown. Winkeliers kunnen via fietsplatforms toch hun producten verkopen en personeel kan daarnaast ook deels aan het werk blijven, bijvoorbeeld door de bestelde producten in te pakken en klaar te zetten.

Zo’n 700 fietskoeriers die zijn aangesloten bij het platform Fietskoeriers.nl halen pakketten op bij gesloten winkels en bezorgen deze de volgende dag bij de klant.

“We zijn altijd wel op zoek naar koeriers, want we zijn heel hard aan het groeien”, zegt een woordvoerder van het platform. “We bezorgen altijd al pakketten door heel Nederland, veelal voor webshops. Deze dienst, waar we voor fysieke lokale winkels bezorgen, rollen we nu vanwege de lockdown ook landelijk uit.”

Fietskoeriers.nl heeft meer dan 3500 aangesloten winkels in heel Nederland. “Dat zijn zowel kleine als grote bedrijven, van kleine shops die kaartjes en zeep verkopen tot Dille & Kamille en de H&M.”

Bij Peddler, een platform met lokale winkeliers dat actief is in Amsterdam, komen veel telefoontjes binnen van winkeliers die zich ook willen aansluiten. “Wij gaan onze pool van koeriers zeker uitbreiden, en we hebben al extra bakfietsen besteld”, vertelt een woordvoerder.

De startup deed onder winkeliers tegelijkertijd een oproep of personeel dat aan het werk wil blijven, tijdelijk voor de bezorgdienst zou willen werken. Op dit moment heeft de onderneming een stuk of 30 vaste fietskoeriers, en zijn er ruim 150 winkeliers aangesloten.

Volgens de woordvoerder van Peddler heeft het platform als voordeel dat de winkelvoorraad al in de stad is, waar de klanten zich ook bevinden. Normaal gesproken lukt het de dienst om daardoor al op dezelfde dag een pakketje af te leveren bij een klant. “Met de megavolumes die we nu draaien, gaan we er vanuit dat bestellingen uiterlijk binnen 24 uur worden bezorgd.”

PostNL zei maandag te gaan kijken of de capaciteit van het bedrijf kan worden vergroot, nu het door de nieuwe coronamaatregelen nog drukker gaat worden voor webwinkels en pakketbezorgers. Ook bezorger DHL schaalt op naar het hoogste capaciteitsniveau om de drukte aan te kunnen.

Tegelijkertijd blijven fysieke winkels veelal met hun reeds ingekochte voorraad zitten.

INretail wil bestelling ophalen in winkel mogelijk maken

Ondertussen wil winkelbranchevereniging INretail dat het ophalen van bestellingen in niet-essentiële winkels mogelijk wordt. Volgens de vereniging van winkeliers kan dat veilig en kan de economie daarmee doordraaien, terwijl ook de pakketbezorgers worden ontlast. In Frankrijk en België zou een vergelijkbaar systeem goed hebben gewerkt.

INretail ziet een systeem voor zich waarbij klanten op een vooraf afgesproken tijd zich bij de winkel kunnen melden en dan bij de deur hun bestelling kunnen afhalen. “Een afhaalmogelijkheid bij de winkelingang helpt ondernemers te overleven en het kan honderd procent coronaproof georganiseerd worden”, stelt de branchevereniging.

Bovendien meet de overheid momenteel met twee maten, vindt INretail. De bouwmarkten mogen namelijk wel een afhaalloket hebben voor bestelde goederen.

Verder moet de overheid de steunpakketten uitbreiden, stelt INretail. Loonkosten zijn momenteel niet meer de hoofdmoot van de kosten, omdat veel winkeliers vanwege de decemberdrukte flinke voorraden hebben.

LEES OOK: Sommige niet-essentiële winkels zoals de HEMA zijn toch open tijdens de lockdown – hoe zit dat?