Dat betekent dat Windows 7 goed is voor ruim de helft van de inkomsten uit de
verkoop van nieuwe pc-besturingssystemen. Dat blijkt uit maandag vrijgegeven
cijfers van marktonderzoeksbureau GfK Retail & Technology.

Microsoft bracht Windows 7 op 22 oktober op de markt. In de laatste weken van
oktober had het besturingssysteem een marktaandeel van 15 procent, gemeten
in omzet.

De winst van Windows 7 gaat voornamelijk ten koste van andere
besturingssystemen van Microsoft, zoals XP en Vista. In november werd, net
als in de maand daarvoor, 94 procent van de computers met een
Microsoft-systeem verkocht.

Bedrijven wachten 2010 af
"De snelle opkomst van Windows 7 is waarschijnlijk voornamelijk te danken aan
de populariteit onder consumenten”, aldus Tessa Holzenbosch, consultant bij
GfK. Dat blijkt uit het relatief hoge marktaandeel (61 procent) van ‘7’ op
laptops. "Zakelijke klanten maken voornamelijk gebruik van desktops, waar
het aandeel iets lager ligt. Blijkbaar zijn zijn zij nog iets
voorzichtiger.”

"De introductie van Windows 7 lijkt tot nu toe succesvoller te verlopen dan
die van voorganger Windows Vista”, aldus Holzenbosch. Vista had na een
maand een marktaandeel van 46,5 procent op laptops. Op Vista kwam veel
kritiek, onder meer vanwege problemen met de ondersteuning van
randapparatuur zoals printers.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl