Normaal is een presentatie van een nieuwe bandensoort een saai verhaal over meer grip en minder rolweerstand. Maar bandenfabrikant Goodyear toonde op de Autosalon in Genève iets opzienbarends: de Eagle-360 is een bolvormige band die door een 3D-printer is geproduceerd.

Wat de Goodyear Eagle-360 bijzonder maakt is dat het geen band is, maar een bal, schrijft Carros.nl. En hij is niet gemonteerd aan een as, maar zweeft. Hij is verbonden met de auto door middel van magnetische levitatie. Redelijk vergelijkbaar met de al bestaande supersnelle zweeftreinen in Azië, de zogenoemde Maglevs.

Het voordeel van rijden op dergelijke zwevende bollen is dat het rijcomfort aanzienlijk verbeterd wordt. Trillingen zijn beter op te vangen en het rijgeluid wordt tot een minimum beperkt.

Doordat de bol alleen een verbinding heeft via de auto via magneetvelden kan hij 360 graden bewegen. Je kunt er dus echt alle kanten op mee manoeuvreren.

Goodyear heeft de band ontworpen speciaal voor zelfrijdende auto's. "Doordat bestuurders steeds minder vaak hoeven in te grijpen, zal de rol van de band als link met de weg nog belangrijker worden", aldus technisch directeur Joseph Zekoski van Goodyear.

Voordat we de 360-banden onder onze auto’s ‘monteren’ – mocht het ooit zover komen – moet er nog flink wat aangepast worden aan de bestaande autostructuren. Maar wie weet, misschien willen we anno 2035 niets anders meer dan deze zweefbollen.

Lees ook op Carros.nl

Koenigsegg: wel een vierdeurs sedan, geen SUV

In detail: de nieuwe Spyker C8 Preliator

BMW bestaat 100 jaar: een blik vooruit

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl