Dat blijkt uit een analyse van Het
Financieele Dagblad
, die via de Wet openbaarheid van bestuur informatie
opvroeg over de exploitatie van de Wijkertunnel.

De overheid trok begin jaren negentige ING en Commerzbank als private
investeerders aan voor de aanleg van de wijkertunnen. Die werd aangelegd
onder de A9 tussen Velsen en Beverwijk om de groeiende files te bestrijden.
Om vaart te maken financierde de staat de aanleg niet zelf, maar trok
hiervoor privaat kapitaal aan.

ING en Commerzbank namen uiteindelijk de financiering op zich en bedongen
daarbij, zo blijkt achteraf zeer lucratieve voorwaarden. Wat hierbij
meespeelde is dat in 1992, toen de contracten werden afgesloten, de rente op
staatsleningen nog 8 procent bedroeg. Omdat deze rente nog altijd leidend is
voor de commissievergoeding betaalt de staat nu gemiddeld per voertuig dat
door de tunnel gaat 0,53 euro, becijferde het FD.

Banken verdienen aan Wijkertunnel

Omdat er geen grenzen zijn gesteld in het contract voor het aantal voertuigen
waarover commissie moet worden betaald, betekent groei van het verkeer
simpelweg hogere kosten voor de staat.

De Wijkertunnel werd geopend in 1996 in de daaropvolgende vijftien jaar kregen
ING en Commerzbank al 386 mljoen euro aan vergoedingen van de staat, terwijl
de investering op 185 miljoen euro lag, aldus het FD.

De staat moet de banken tot 2026 blijven betalen voor het gebruik van de
tunnel. Volgens het FD kunnen de brutokosten over de contractperiode oplopen
tot 722 miljoen euro, een jaarlijks rendement van 11 procent voor de banken.
In 2016 heeft de staat wel een nieuwe mogelijkheid om te onderhandelen over
de tarieven, aldus de krant.

Lees ook:

Waarom Dijsselbloem vasthoudt aan het belang in ING

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl