Waar kleinere autofabrikanten het moeilijk hebben, verkopen de grootste drie automakers dit jaar waarschijnlijk elk meer dan 10 miljoen auto’s.  Maar wie wordt de allergrootste?

Volkswagen leek de afgelopen jaren de beste papieren te hebben om zich te ontwikkelen tot ’s werelds grootste autofabrikant. General Motors (GM) heeft zich echter teruggevochten uit een feitelijke faillissement  in 2009 en Toyota is nog altijd de te kloppen partij.

De drie merken zijn inmiddels verwikkeld in een nek-aan-nek race. Alle drie verkochten ze bijna 10 miljoen auto’s in 2013. Maar wie staat er het beste voor?

Volkswagen: luxe van Audi en Porsche

De Duitsers spraken in 2009 hardop de ambitie uit om uit te groeien tot de grootste automaker ter wereld. Om dat doel te bereiken moesten er in 2018 meer dan 10 miljoen auto’s per jaar van de band rollen. Dat zijn overigens niet alleen Volkswagens, want ook Porsche, Audi, Seat, Scoda, Scania, MAN en Bentley behoren tot het concern.

Hoe hangt de vlag ervoor begin 2014? Tien miljoen voertuigen maken, dat gaat in 2014 al lukken. Maar hoe zit het met de ambitie de grootste te worden?

Volkswagen had afgelopen jaren de wind flink mee. Op de thuismarkt Europa, waar het concrern 4,2 miljoen auto’s verkocht, gaat het al jaren beroerd met de autoverkopen. VW wist zich echter ten koste van de concurrentie  aan de malaise te onttrekken en groeide van een marktaandeel van 19,5 procent in 2007 naar 25 procent in 2013.

Met name Audi en Porsche groeien tegen de trend in. Wat ook helpt is dat het in Duitsland, de grootste markt binnen Europa voor Volkswagen, economisch relatief goed gaat.

VW in opkomende markten

De opkomst van het Volkswagen-concern is echter vooral te danken aan de ijzersterke positie die de Duitsers hebben in de opkomende markten. VW is al decennialang sterk in Latijns-Amerika en met 3,27 miljoen verkochte auto’s zelfs de onbetwiste nummer 1 in China.

Maar juist in opkomende economieën gaat het wat minder. In Brazilië is de economie krakend tot stilstand gekomen en dat heeft meteen effect voor de Duitse autobouwer. In Zuid-Amerika verkochten de Duitsers in 2013 minder auto’s dan het jaar ervoor.

In China zijn de vooruitzichten beter, maar ook daar gaat het niet langer vanzelf. “De steden in het oosten zijn ‘gevuld’. We willen ons richten op de relatieve kleinere steden in China”, aldus topman Martin Winterkorn tijdens presentatie van de jaarcijfers eerder deze maand.

Niet alleen lijkt het iets minder te gaan in de markten waar VW sterk is, in een markt waar het wel goed gaat, namelijk Noord-Amerika, is Volkswagen een kleintje.

General Motors: sterk in de VS en China

GM, in de jaren negentig de onbetwiste leider in autoland, werd in 2008 van de ondergang gered door de Amerikaanse overheid. Maar sinds de beursgang van het nieuwe GM maakt het bedrijf een wonderbaarlijke wederopstanding mee. Het bedrijf achter merken als Chevrolet, Buick en Opel doet weer mee.

GM heeft als grote voordeel dat het concern met dik 18 procent nog altijd marktleider is op de Amerikaanse thuismarkt. De Amerikaanse markt staat er een stuk beter voor dan die in Europa en groeide met 7,6 procent.

Daarnaast is GM goed vertegenwoordigd in China waar het met 3,1 miljoen verkochte voertuigen maar een fractie kleiner is dan VW dat 3,2 miljoen auto’s in de Volksrepubliek wist te slijten.

Toyota: 10 miljoen

Toyota is de enige automaker die volgens de cijfers van  mondiale autoclub OICA ooit meer dan 10 miljoen auto’s in een jaar heeft gebouwd. De afgelopen jaren was Toyota, dat ook merken als Lexus en Dailhatsu bezit, de grootste autofabrikant ter wereld. Alleen in 2011 werd de hegemonie kort doorbroken door de Tsunami die de oostkust van Japan dat jaar trof.

Op de thuismarkt Japan is Toyota oppermachtig met een marktaandeel dat schommelt tussen de 40 en 50 procent. Veel groei valt er daarom niet te halen, maar aan de andere kant is de Japanse markt wel een zekerheidje. Veel te vrezen van de buitenlandse concurrentie heeft het merk er in elk geval niet. Van alle auto’s die in Japan worden verkocht, is 90 procent van Japanse makelij.

De Japanners zijn minder goed vertegenwoordigd in China, waar het in 2013 iets minder dan 1 miljoen auto’s verkocht, maar weer sterk in andere Aziatische markten. Verder is Toyota met een marktaandeel van 14,3 procent goed vertegenwoordigd in de VS en sterk op de nu nog minuscule, maar hard groeiende Afrikaanse markt.

General Motors de beste kaarten?

Wie drie jaar terug had beweerd dat GM kans zou maken om de grootste autoproducent ter wereld te worden, was voor gek verklaard. Maar GM heeft dit jaar de beste uitgangspositie van de grote drie.

Waar Toyota en Volkswagen te maken hebben met een moeilijke thuismarkt in respectievelijk Europa en Japan, worden er in Amerika weer meer auto’s verkocht.

En op de grootste automarkt ter wereld, de Chinese, is GM dan wel geen marktleider, maar toch zeker de onbetwiste nummer twee. Als de Chinese groei het dus niet al te veel laat afweten, kan General Motors wel eens de verrassende nummer één worden op de mondiale automarkt.

Lees ook

Volkswagen zit Toyota op de hielen: 10 miljoen auto’s verkopen in 2014

Zelfs VW’s paradepaardje Audi heeft er last van: druk op winstmarges

Toyota, de grootste automaker ter wereld, ziet winstsprong in 2014

 

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl