Vanwege de sterk gestegen benzineprijs zijn zogenoemde sports utility vehicles
(SUV’s) een stuk minder populair geworden. Consumenten kopen liever een
zuinigere, kleinere auto. In de Verenigde Staten was dit goed te merken. De
verkoop van SUV’s daalde daar het afgelopen jaar met 30 procent. De Hummer
deed het helemaal slecht: die verkopen daalden in april met maar liefst 46
procent.

General Motors (GM) heeft daarom besloten vier fabrieken waar SUV’s
gemaakt worden te sluiten. Bovendien overweegt GM om de Hummer te verkopen.

Dat merk staat, net zoals het product, als een huis. Hummer heeft vele
beroemde fans onder wie rapper 50 cent, Arnold Scharzenegger en Gordon. Wie
zijn de mogelijke kopers voor het merk? Of kan General Motors Hummer beter
in portefeuille houden en ‘groener’ maken?

Volgens analisten is het niet waarschijnlijk dat Hummer nog veel verder
op de groene toer gaat. GM bracht al iets minder grote modellen op de markt
en werkt aan Hummers die op biobrandstof kunnen rijden.

Wat voornamelijk interessant is, is wat precies in het te verkopen
‘Hummer-pakket’ gaat zitten. Hummer heeft behalve de bekende SUV’s voor
consumenten, ook modellen voor militair gebruik. Met de toename van de
defensie-investeringen door onder meer de Verenigde Staten, is vooral de
militaire tak van Hummer heel interessant. Met name voor partijen die al
goederen voor het leger maken.

Mocht General Motors alleen de consumententak van Hummer in de etalage zetten,
dan is Tata Steel een mogelijke koper. Dit Indiase staalbedrijf timmert
flink aan de weg als autofabrikant. Zo presenteerde het in januari de Tata
Nano. Een kleine en heel goedkope auto.

Tata kocht bovendien eerder Jaguar en Land Rover van Ford. Om op
die manier de nodige kennis te vergaren voor het bouwen van luxere auto's.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl