Whatsapp stort zich op de zakelijke markt.

Het bedrijf wil een aparte app ontwikkelen voor de ‘achterkant’ waarmee bedrijven chatten met hun klanten. Daarnaast introduceert de chatapp een dienst die verifieert of bedrijven echt bestaan.

Dat blijkt uit een recent online gezette pagina die nu nog enigszins verstopt staat op een supportwebsite onder de titel Verified Business Accounts. Whatsapp gaat ‘geverifieerde’ bedrijven een groen vinkje geven als het telefoonnummer aantoonbaar bij het bedrijf hoort.

“Whatsapp verkent de mogelijkheden voor jou om te communiceren met de bedrijven die voor jou relevant zijn”, meldt de dienst. “Bedrijfsverificatie is momenteel beperkt tot een klein aantal bedrijven die meedoen aan een proefprogramma.”

Aparte app voor bedrijven

Whatsapp wil ook een aparte app lanceren voor de bedrijven zelf, schrijft de website voor codenieuws WABetaInfo. Dit platform heeft al vaker nieuwe Whatsapp-functies aangekondigd voordat ze publiekelijk bekend waren. De codetaal zou aanwijzingen bevatten voor geautomatiseerde antwoorden die bedrijven nu al kunnen geven via Facebook Messenger.

Het is onduidelijk of deze Whatsapp-voor-bedrijven wellicht al beschikbaar is voor dezelfde ondernemingen die experimenteren met het groene vinkje. Vooralsnog werkt de techniek naar verluidt alleen op Android-systemen.

Whatsapp wilde geen commentaar geven.

Geld verdienen met Whatsapp

Facebook kocht de chatdienst in 2014 voor het astronomische bedrag van 19 miljard dollar, maar verdient er vooralsnog geen geld aan. Dit ondanks het feit dat meer dan 1 miljard mensen Whatsapp gebruiken. Mogelijkheden voor bedrijven om Whatsapp te integreren in hun klantenservice moeten zorgen voor nieuwe inkomsten.

In de detailhandel en dienstverlening gebruiken tal van bedrijven al Whatsapp om met hun klanten te communiceren over klachten of zelfs nieuwe aankopen. Transavia en SuitSupply doen dat al jaren, Albert Heijn kondigde vorige week aan een proef te starten met zowel Whatsapp als Facebook Messenger.