WhatsApp gaat advertenties tonen, ondanks dat Meta bij de overname van de app beloofde dat het voor altijd reclamevrij zou blijven.
De advertenties zijn niet gebaseerd op je chats, maar op algemene gegevens zoals taal en gevolgde kanalen.
Gebruikers zien de advertenties alleen in het toekomstige tabblad ‘Updates’, niet tussen hun persoonlijke gesprekken.
WhatsApp, ooit groot geworden met de belofte van een reclamevrije ervaring, maakt nu toch de stap naar advertenties. Moederbedrijf Meta heeft aangekondigd dat bedrijven binnenkort kunnen adverteren in het tabblad ‘Updates’ van de populaire berichten-app, dat dagelijks door 1,5 miljard mensen wordt gebruikt. De beurs reageerde positief op het nieuws: het aandeel Meta eindigde maandag 2,8 procent hoger op Wall Street.
Geen advertenties tussen je chats, maar wel bij Status-updates
De advertenties zullen niet verschijnen tussen je persoonlijke chats, maar binnen het tabblad Updates, dat lijkt op de Stories-functie van Instagram en Facebook. Hier delen gebruikers foto’s, video’s of tekstberichten die 24 uur zichtbaar zijn. Volgens Meta is dit “de juiste plek” voor advertenties. “Als je WhatsApp alleen gebruikt om te chatten met vrienden en geliefden, verandert er dus helemaal niets aan je belevenis,” aldus het bedrijf.
Gebruikers krijgen advertenties te zien tussen de updates van vrienden, familie of andere kanalen die ze volgen. Daarnaast kunnen bedrijven ook gaan betalen om hun eigen WhatsApp-kanalen te promoten.
Terugkomen op een oude belofte
Toen WhatsApp in 2014 werd overgenomen door Meta (destijds Facebook), werd nog beloofd dat er geen advertenties zouden komen. Die belofte werd later al wat afgezwakt, maar tot nu toe bleef WhatsApp een van de weinige grote sociale platforms zonder reclame.
Meta benadrukt dat de inhoud van je gesprekken privé blijft en dus niet gebruikt wordt voor advertenties. De targeting gebeurt op basis van beperkte informatie, zoals je land, taal en interesses op basis van gevolgde kanalen. Meta stelt daarnaast dat het geen telefoonnummers deelt of verkoopt aan adverteerders.
Het is nog niet duidelijk wanneer de advertenties ook in Nederland zichtbaar worden. Een woordvoerder van Meta laat weten dat de uitrol wereldwijd “de komende tijd” plaatsvindt, zonder concrete data te noemen.