Afgelopen juni meldde Wessanen het verkoopproces van ABC, voluit American Beverage Corporation, te zijn ingegaan. Dat proces zou nog dit jaar worden afgerond. Analisten gingen ervan uit dat de tak, die de afgelopen tijd een flinke groei en winstgevendheid heeft laten zien, ruim 100 miljoen euro zou opleveren.
Volgens Wessanen zijn potentiële bieders afgeschrikt door het relatief recente succes van ABC. De drankenfabrikant ligt de afgelopen tijd vooral goed in de markt met reeds gemixte coctaildrankjes, met of zonder alcohol. Dat is een relatief nieuw product.
Twijfel
Potentiële kopers hadden twijfel of de groei hiervan zou doorzetten, zo liet een woordvoerder van Wessanen weten. Ook het verleden, met name het boekhoudschandaal dat in 2009 bij ABC aan het licht kwam, speelde Wessanen parten. De geïnteresseerde partijen kwamen vrijwel allemaal uit de Verenigde Staten, aldus de zegsman. Het ging om zowel private equity als industriële spelers.
Omdat er wel belangstelling was, maar de biedingen te laag waren, denkt Wessanen nu dat een uitstel van de verkoop later juist tot meer waarde leidt voor aandeelhouders.
Reorganisaties
De woordvoerder wilde niet ingaan op het exacte verschil in waardering die bij de biedingen aan het licht kwam. Wel zei hij dat ,,Wessanen zich graag wil focussen op zijn kernactiviteiten in Europa en dan ga je niet tot het puntje onderhandelen. Als de verschillen klein waren geweest, was het waarschijnlijk anders gelopen.''
Volgens de woordvoerder heeft het uitstel van de verkoop geen invloed op de reorganisaties bij de diepvries- of de kernactiviteiten in Europa. Wel zou de verkoop van ABC Wessanen schuldenvrij hebben gemaakt. ,,Dan zou er meer speelruimte zijn geweest voor acquisities.''
ABC zal vanaf nu weer als 'continued operations' op de balans van Wessanen staan. De onderneming rekent op boekwinst in het vierde kwartaal door de eenmalige waardering van uitgestelde belastingverliezen, zo liet de zegsman weten.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl