,,In de komende kwartalen of het komende jaar kijken we hoe het gaat”, stelde Merckens. ,,We heben nog niet besloten of, hoe en wanneer we ABC verkopen. We hebben eerder alleen aangegeven dat het onze intentie is om te verkopen, daar is niets in veranderd.”

Volgens Merckens heeft de sterke groei van ABC zeker interesse gewekt in de markt. ,,Het succes wordt gezien door partijen. Er is serieuze aandacht voor ABC.”

Winstverwachting omlaag

Hoewel ABC dit jaar aanzienlijk groeit ten opzichte van vorig jaar, zag Wessanen zich gedwongen de winstverwachting voor het Amerikaanse dochterbedrijf te verlagen. Wessanen gaat nu uit van een winst van 10 tot 12 miljoen dollar in 2011, in plaats van de eerder voorspelde 17 à 19 miljoen dollar.

Merckens weet de minder rooskleurige verwachting onder meer aan het ondoorzichtige verkoopsysteem van alcohol in de Verenigde Staten. De groothandelaren waar ABC aan levert staan volgens hem ver af van de eindgebruikers, waardoor ze de ontwikkelingen in de uiteindelijke verkoop moeilijk kunnen inschatten. De grote bestellingen die gedurende het derde kwartaal bleven binnenkomen, bleken uiteindelijk geen goede graadmeter voor de verkopen in de laatste maanden van het jaar.

Klanten die bleven bestellen

,,We hadden te maken met klanten die bleven bestellen, zonder dat er een blik was op wat in de winkels gebeurde. Het leek er daardoor op dat de penetratie van het nieuwe product en de aanhoudende verkopen het normale seizoenpatroon teniet zouden kunnen doen'', legde de topman uit.

Merckens merkte verder op dat het altijd moeilijk is de toekomstige vraag bij een nieuw product, zoals de cocktailmixen van ABC, te voorspellen. Daarnaast had het bedrijf te maken met een tekortschietende productiecapaciteit, waardoor men een jaar lang ,,achter de vraag'' aanliep, stelde hij. Investeringen in een grotere capaciteit moeten dat probleem volgend jaar verhelpen.

Wessanen houdt dan ook vertrouwen in de mogelijkheden van ABC om volgend jaar verder te groeien. Concrete cijfers werden niet gegeven, maar de winstgevendheid en de verkopen zullen in 2012 zeker groeien ten opzichte van 2011, voorspelde financieel directeur Roland Merckx.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl