• Nu de economie tegenzit, zijn werkgevers minder geneigd personeel thuis te laten werken. Dat blijkt uit onderzoek van LinkedIn.
  • Ook verwachten topmanagers minder aandacht te kunnen schenken aan de vaardigheden van medewerkers en flexibiliteit.
  • Werkzoekenden zijn juist geïnteresseerd in functies met flexibiliteit en thuiswerkopties, blijkt uit data van het vacatureplatform.
  • Lees ook: 6 tips om je baan te behouden of nieuw werk te vinden tijdens een recessie

Nu de economische onzekerheid bij werkgevers aanhoudt, lijken bedrijven er minder voor in te zijn om nieuwe werkgevers op afstand te laten werken. Ook andere flexibele arbeidsvoorwaarden staan onder druk.

Dat meldt socialmedia- en vacatureplatform LinkedIn op basis van een rondvraag onder 2.900 hogere managers, waaronder honderd Nederlandse topmanagers. Liefst zeven op de tien topmanagers blijkt van plan om in te grijpen in de arbeidsvoorwaarden of zou dit al hebben gedaan.

Zes op de tien leidingevenden is bang dat zij door de economische malaise gedwongen worden minder veel aandacht te kunnen besteden aan het welzijn van werknemers. Ook zijn leidinggevenden bang minder aandacht te kunnen schenken aan de ontwikkeling van vaardigheden van medewerkers (54 procent) en flexibel werken (47 procent).

Met name liefhebbers van flexibel werken komen er de komende tijd bekaaid vanaf. Ruim een derde van de leidinggevenden (37 procent) geeft aan het aantal flexibele of hybride banen in de organisatie terug te willen schroeven. Ook stelt 37 procent van de ondervraagde topmanagers dat zij willen ingrijpen op part- of fulltime thuiswerken (ook wel: remote werken) als arbeidsvoorwaarde.

In onderstaande grafiek zie je het aandeel thuiswerkfuncties in verschillende landen, tussen september 2021 en september dit jaar. Bij ieder land is een afname te zien.

Percentage thuiswerkfuncties op LinkedIn per land, van september 2021 tot september 2022.
Percentage thuiswerkfuncties op LinkedIn per land, van september 2021 tot september 2022.

LinkedIn dook daarop in de vacaturedata op zijn eigen platform. Daaruit blijkt dat het aandeel betaalde vacatures voor banen op afstand in september dit jaar is gedaald ten opzichte van september 2021. In Nederland ging het om een daling van liefst 33,8 procent.

Werkzoekenden willen júíst thuiswerken

Deze beweging contrasteert met wat werkzoekenden van potentiële werkgevers verwachten, aldus LinkedIn. Die zijn juist op zoek naar werkgevers die flexibiliteit en thuiswerkopties bieden. Volgens het platform reageren werkzoekenden veel vaker op vacatures voor werken op afstand.

In Nederland was in september dit jaar 5,7 procent van alle vacatures thuiswerkfuncties, terwijl 14,5 procent van alle reacties naar deze vacatures ging.

In onderstaande tabel zie je per land het aandeel thuiswerkfuncties op LinkedIn en het aandeel sollicitaties op deze functies, ten opzichte van het totaal.

Thuiswerkfuncties zijn populairder dan het aanbod. Dit is het aandeel remote banen op LinkedIn, afgezet tegen het aandeel sollicitaties op deze functies ten opzichte van het totaal.
Thuiswerkfuncties zijn populairder dan het aanbod. Dit is het aandeel remote banen op LinkedIn, afgezet tegen het aandeel sollicitaties op deze functies ten opzichte van het totaal.

Nederlandse topmanagers geven wel aan dat het hun belangrijkste prioriteit is om werknemers gemotiveerd en betrokken te houden. Dit is wel nodig, want grofweg de helft (48 procent) van de managers stelt dat hun personeel financiële druk vanwege de stijgende kosten voor levensonderhoud. Nog eens 30 procent van de topmanagers maakt zich zorgen over de geestelijke gezondheid en het welzijn van de werknemers.

LEES OOK: Dreigende burn-out: 1 op 7 werknemers zit in gevarenzone door hoge werkstress