Een stressvolle baan kan, als je niet oplet, voor flinke problemen zorgen in je privéleven. De relatie met je partner kan er zelfs schade door oplopen.

Na een zware dag op kantoor wil je misschien wel graag even met rust gelaten worden, terwijl je partner niet kan wachten om gezellig bij te praten. Of je merkt dat je ’s avonds een kort lontje hebt en je stem verheft tegen je kinderen en kortaf doet tegen je partner.

Allemaal omdat je nog vol stress zit van je werk. Met een stressvolle baan blijft er aan het eind van de dag weinig mentale energie over, waardoor je weinig geduld en tolerantie hebt en niet al te vriendelijk meer bent.

Mogelijk helpt het om van baan te wisselen, maar je loopt net zoveel kans opnieuw in een stressvolle baan terecht te komen. Gelukkig zijn er ook andere opties. Onderzoek toont aan dat je een aantal simpele dingen kunt doen om je stress op een gezonde manier onder controle kunt krijgen, zodat je je frustraties niet hoeft te botvieren op je familie.


Voldoende slapen en sporten

Foto: People Images/Getty Images

In een onderzoek van de Universiteit van Florida is gekeken naar hoe werknemers kunnen voorkomen dat ze stress van hun werk meenemen naar huis.

En daarin werd bevestigd wat we eigenlijk al wel weten: door stress op het werk is het moeilijker je emoties te controleren. Elke stressvolle situatie waarin je terechtkomt zorgt ervoor dat het het lastiger wordt je gevoelens en impulsen onder controle te houden. Aan het eind van de dag loop je waarschijnlijk op je tandvlees en heb je weinig energie over om je gedachten te filteren of je reacties een beetje in te dammen.

Lees ook op Business Insider

De onderzoekers hebben twee zaken gevonden die gestreste mensen helpen hun emotionele reserves te reguleren: slapen en sporten. Ze hebben aangetoond dat slaaptekort ertoe leidt dat mensen zichzelf moeilijker in de hand kunnen houden. Mensen die te weinig slapen uiten vaker hun frustraties op hun familie. Hoe meer je slaapt hoe beter je kan omgaan met stress en hoe beter je je gevoelens kunt managen.


Als je je beter voelt, presteer je ook beter

Foto: Kane Skennar/Getty Images

Het ligt misschien heel erg voor de hand, maar een wandelingetje buiten tijdens de lunchpauze kan heel erg helpen om je emotionele reserves weer aan te vullen. Je verlaat je kantoor waarschijnlijk frisser als je tussendoor wat fysieke activiteit hebt gehad.

En als bonus helpt bewegen ook om beter te slapen en dat brengt daardoor een positieve spiraal op gang. Als je beweegt en goed slaapt kom je waarschijnlijk met een beter humeur thuis en dat leidt weer tot een betere relatie met je partner.

Natuurlijk zijn voldoende slaap en genoeg bewegen niet alleen goed voor je brein, maar zijn het ook sleutelfactoren voor een gezonde leefstijl.

Meerdere onderzoeken hebben een verband aangetoond tussen voldoende slaap en een groot aantal mentale, emotionele en fysieke voordelen. Die voordelen zijn onder andere meer creativiteit, betere concentratievermogen en een langere levensduur. Andere onderzoeken tonen aan dat beweging leidt tot meer energie, geluk en een beter geheugen en daar voel je je zowel fysiek als emotioneel beter van.

Dus als jij merkt dat je stress van je werk meeneemt naar huis, maak dan tijd vrij om te sporten en zorgt dat je op tijd naar bed gaat. Beter voor jezelf zorgen helpt je om een gezondere en gelukkigere relatie te krijgen.

LEES OOK: Stress heeft ook positieve kanten – zo maak je er optimaal gebruik van