Meten is weten. Geen enkel medium is zo in de ban van dit adagium als
internet. De gemeten populariteit van een site bepaalt in grote mate het
zakelijke succes.
Alexa is een van ’s werelds bekendste internetmeters. Het
bedrijf maakt het mogelijk sites onderling te vergelijken en, belangrijker,
kent een ranking toe. Wereldwijd staan Yahoo, Google en Youtube
respectievelijk plaats 1, 2 en 3.
Een hoge klassering in Alexa is een teken van succes voor een site. De
ranglijst is zelfs zo belangrijk dat het voor investeerders de doorslag kan
geven om wel of niet te investeren in een internetbedrijf.
“Alexa geeft een goede indicatie van de potentie van een site”, zegt Robert
Schrimpf van venture capitalist TVM Capital. “Een neergaande lijn is geen
goed teken. Een opgaande trend maakt een bedrijf interessant.”
Kritiek is er ook. Dat heeft vooral te maken met de gebruikte
methodiek. Alexa kijkt alleen naar het internetgedrag van gebruikers van de
Alexa Toolbar, een klein programmaatje dat door een gebruiker kan worden
gedownload. Om dat alleen deze gegevens worden weergegeven zou Alexa geen
goede afspiegeling geven van het werkelijke internetgebruik.
Zo kan een site met veel bezoekers lager uitkomen dan een site met weinig
visitors. Alleen omdat de laatste meer bezoekers met zo’n toolbar heeft.
“Alle sites die buiten de top 100 duizend vallen, zijn niet representatief”,
zegt Paul Aelen van mediabureau Checkit.
Alexa neemt de kritiek ter harte. Sinds vorige maand wordt ook het
gebruik buiten de toolbar gemeten. Het gaat daarbij volgens Alexa om
‘verschillende bronnen’. Welke dit zijn houdt Alexa voorlopig geheim.
Het heeft wel tot gevolg dat er voorlopig maar tien maanden in het verleden
kan worden gekeken. Een lange termijn analyse op basis van Alexa is
voorlopig niet meer mogelijk.
De effecten van de verandering op de ranking zijn merkbaar. Zo viel de
website Netload.in terug van plaats 418 naar 1345. Een top 500 notering
geeft een absolute A-status op internet. Die is deze site dus kwijt.
IT-website Techcrunch constateerde dat vooral IT-sites kelderden, terwijl
politieke websites flink opbloeiden. Geen vreemde uitkomst natuurlijk.
Gebruikers van IT-sites weten veel vaker van het bestaan van Alexa en zijn
toolbar, dan politiek geïnteresseerden.
Investeerder Boris Veldhuijzen van Zanten reageert positief. “Een
verbetering”, zegt hij. Dat er minder ver in het verleden kan worden gekeken
vindt hij geen groot probleem. “Voor investeerders die naar nieuwe projecten
kijken is dat niet erg.”
Alexa bezorgt een aantal internetbedrijven in ieder geval slapeloze
nachten. Hiervoor kenden zij de manier waarop Alexa te werk ging. Ze konden
hierop inspelen. Die zekerheid is nu weg.
“Wij vertrouwden op de bestaande klassering en de waarde die daaraan gekoppeld
werd”, zegt een teleurgestelde “D” in een reactie op de site van Alexa. De
klager is betrokken bij spelletjessite A123.com. “Bedrijven zijn ervan (de
ranglijst, Z24) afhankelijk. Verander het terug. Serieus.”
Voor de bedrijven is het van groot belang om te weten hoe de nieuwe
berekening van Alexa tot stand komt. Maar als de internetmeter verstandig
is, maakt die de nieuwe methode niet bekend. Dat komt de geloofwaardigheid
en onafhankelijkheid van de site ten goede.
Een goed voorbeeld is Google. Het bedrijf heeft nooit bekend gemaakt hoe de
zoekresultaten worden geaggregeerd. Daardoor kunnen bedrijven daar
moeilijker op inspelen en blijft Google onafhankelijk.
Hetzelfde Google kan wel eens een belangrijke reden zijn geweest voor
Alexa om zijn methodiek te hervormen. De zoekmachine lanceerde medio maart
een proefversie van een eigen websitevergelijkingsprogramma binnen Google
Analytics. Gebruikers van Analytics kunnen deze benchmarking uitproberen.
Google gaat zo op belangrijke punten concurreren met Alexa. Het bedrijf moest
daar dus wel wat tegenover stellen.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl