Een gemiddeld hogere verkoop per station verklaart dit verschil. Dat blijkt
uit onderzoek van Ecorys in opdracht van het ministerie van Economische
Zaken.

Hogere prijzen op hoofdwegennet
In alle landen die onderzocht zijn, liggen de kale prijzen op het
hoofdwegennet hoger dan op de andere locaties. Voor minister Maria van der
Hoeven zijn de uitkomsten van het onderzoek aanleiding om met de branche van
benzineverkopers in gesprek te gaan.

Van der Hoeven denkt dat de concurrentie langs de snelwegen nog steeds niet
optimaal is. Uit het onderzoek blijkt dat ook in andere landen de markt
gebrekkig werkt en dat overheidsbeleid daarbij een rol speelt.

Kritiek van de Tweede Kamer
De minister gaf opdracht tot het onderzoek door Ecorys na aanhoudende kritiek
van de Tweede Kamer. De benzineprijzen zouden in Nederland een stuk hoger
zijn dan elders, doordat er te weinig sprake zou zijn van concurrentie in
ons land.

De onderzoekers hebben gekeken naar de delen van België, Duitsland en
Frankrijk, die bij benzine te maken hebben met dezelfde inkoopprijzen als de
verkopers in Nederland. In alle landen zijn de prijzen aan het hoofdwegennet
hoger dan aan het onderliggend wegennet. Dat heeft ook te maken met de
kosten. De stations langs de snelwegen zijn 24 uur per dag open, hebben
hogere veiligheidseisen en bieden alle soorten brandstof aan. Verschillen in
onder meer milieuwetgeving en huurprijzen kunnen leiden tot verschillen in
kosten tussen de landen.

Weinig prijsconcurrentie
In Nederland zijn de hoogste prijzen gevonden bij tankstations aan het
hoofdwegennet die relatief weinig te duchten hebben van prijsconcurrentie in
hun omgeving. In België en Duitsland zijn de wetten anders. In België
bepaalt de overheid maximumprijzen. In Duitsland schommelen de prijzen meer
dan hier, doordat de oliemaatschappijen die veelal zelf bepalen en niet de
verkopers. Zij spelen sneller in op prijsveranderingen en op lage prijzen in
de omgeving.

De onderzoekers denken dat de markt in Nederland beter zou kunnen functioneren
door bij sommige locaties langs het hoofdwegennet te zorgen voor meer
concurrentie in de omgeving op het onderliggende wegennet. Daarbij tekenen
ze wel aan dat Nederlanders niet graag zien dat in open ruimte
benzinestations opduiken.

 

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl