Dat meldde Het
Financieele Dagblad
vrijdag 25 september.

De Baltic Dry Index staat onder druk. Deze barometer voor het vervoer van
droog massagoed over zee heeft last van de zwakke vraag naar het vervoer van
ijzererts.

De index, die dagelijks wordt gepubliceerd op de Londense scheepvaartbeurs
Baltic Exchange, bereikte 3 juni nog het hoogste punt van dit jaar van 4291
punten. Momenteel wordt gekoerst op net boven 2170 punten.

De index wordt samengesteld op basis van de tarieven voor grondstoffenvervoer
op de vijfentwintig drukst bevaren scheepvaartroutes.

Het Noorse Fearnley Fonds, een investeringsbank die is gespecialiseerd in de
scheepvaartindustrie, waarschuwde gisteren dan ook dat beleggers hun
aandelen in rederijen voor droog massagoed moeten verkopen. De huurtarieven
voor scheepsruimte zullen waarschijnlijk blijven dalen, aldus Fearnley.

Chinese import neemt af
De scheepstarieven zijn dit jaar onder druk gekomen, toen China minder
ijzererts en steenkool ging importeren. Vorig jaar consumeerde China 43% van
het wereldverbruik in steenkool en produceerde het land vorige maand bijna
de helft van de wereldproductie in staal.

In augustus echter daalden de Chinese importen van ijzererts met 14 procent,
vergeleken met de voorgaande maand. De invoer van steenkool kelderde zelfs
met 15 procent. Dat drukte de Baltic Dry Index. Medio vorig jaar was er nog
een record in de index. Door een terugval van China kelderde de index echter
met 94 procent per eind december.

De zwakke ontwikkeling van de Baltic Dry Index gaat parallel aan een val van
de tarieven voor schepen die ijzererts vervoeren. IJzererts is de meest
vervoerde droge lading over zee en China de grootste verbruiker. Het wordt
vaak vervoerd door capesizeschepen. Dat zijn grote schepen die Kaap de Goede
Hoop kunnen passeren. Deze maand daalden de tarieven voor de capesize-klasse
met 42 procent. Gisteren bereikte het dagtarief voor de huur van een
capsizeschip de 22.109 dollar. Dat was 7 procent lager dan de voorgaande
dag.

Kleinere schepen krijgen vaak de aanduiding panamax, omdat ze nog net in het
Panamakanaal passen. De daghuur voor een panamaxschip viel gisteren met 3,9
procent naar 19.551 dollar.

Overcapaciteit schepen
De Baltic Dry Index staat ook onder druk van de overcapaciteit aan schepen,
schrijft de Britse bank Barclays. Dit jaar zijn er al 300 nieuwe schepen
afgeleverd als gevolg van opdrachten die een paar jaar geleden zijn gegeven,
toen het nog hosanna was in de scheepvaart. De afgelopen twee jaar zijn er
jaarlijks tussen de 300 en 380 nieuwe schepen in de vaart gekomen. Bij de
scheepswerven zit er in de orderportefeuille het dubbele van wat er
inmiddels dit jaar is geleverd.

Deze groei van de vloot is al ingeprijsd in de tarieven, aldus Barclays. Toch
vindt de Noorse scheepvaartbank Fearnley dat er nog een gevaar dreigt.
Tijdens de zomer in het noordelijke halfrond waren er wachttijden bij de
havens door de drukte, waardoor zo'n 15 procent van de wereldvloot aan
capesizeschepen in de wacht lag. Die files zijn voorbij, waardoor nog maar 4
procent van de vloot in de wacht ligt. In de praktijk is er dus extra
scheepscapaciteit vrijgekomen.

Stimulering China uitgewerkt
Belangrijk voor de Baltic Dry Index zijn natuurlijk de verwachtingen over de
vraag naar ijzererts en steenkool door China.

Eerder dit jaar nam de vraag van China toe doordat voorraden werden aangevuld,
gestuwd door het stimuleringspakket van de Chinese overheid. Bovendien was
er onzekerheid over lokale aanvoer. Ook dat zorgde voor voorraadopbouw. Dat
voorraadeffect lijkt nu echter over. Als het stokje van China niet wordt
overgenomen door de dertig rijke landen uit de Oeso, dan is er nog 'weinig
dat kan voorkomen dat de Baltic Dry Index wegzakt', aldus een rapport van
Barclays.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl