Consumenten zijn terughoudender geworden in hun koopgedrag, merkt webwinkel Zalando. De hoge inflatie en bijbehorende stijgende kosten voor huishoudens droegen volgens de webshop bij aan een lager consumentenvertrouwen.

De Duitse webwinkel leed in het eerste kwartaal een nettoverlies. Ook de omzet daalde licht. Versoepeling van de coronamaatregelen leidde tot veranderingen in de voorkeuren van de consument.

Het lukte Zalando niettemin om het aantal actieve klanten met ruim 5 procent te laten toenemen tot bijna 49 miljoen.

Zalando: meer marketing om klanten te trekken

De omzet van Zalando daalde in het eerste kwartaal met 1,5 procent tot 2,2 miljard euro. Het resultaat voor aftrek van onder meer belastingen was 52 miljoen euro negatief, tegen een positief resultaat van dik 93 miljoen euro een jaar eerder.

Het verlies wordt veroorzaakt door een lagere marge als gevolg van meer promotionele activiteiten om klanten aan te trekken.

Onder de streep bleef een nettoverlies over van ruim 61 miljoen euro. In het eerste kwartaal van 2021 werd nog een winst geboekt van 34,5 miljoen euro. Destijds maakte Zalando juist nog sterke groei door omdat toen volop werd geprofiteerd van de toegenomen populariteit van thuiswinkelen.

Zalando bevestigt wel zijn verwachtingen voor het volledige jaar. Om klanten snellere levertijden te bieden, voegt Zalando momenteel meer centra toe om zijn logistieke netwerk verder te versterken. De bouw is al begonnen in Frankfurt, het Poolse Bydgoszcz en in de regio Parijs.

Na succesvolle marktintroducties in zes landen in 2021, zal Zalando in mei ook lanceren in twee nieuwe markten, namelijk Hongarije en Roemenië.

LEES OOK: Kantoorwebshop 123inkt in de etalage voor half miljard euro – de coronacrisis gaf de webwinkel extra wind in de zeilen.