Een webwinkel beginnen is eenvoudig. Er iets aan verdienen is een ander verhaal. Eén op de drie webwinkeliers heeft nog nooit winst gemaakt.

Als je wilt gaan ondernemen, dan lijkt een webwinkel geen slechte keuze. Onderzoeksbureau Roland Berger verwacht dat de online retailmarkt de komende vijftien jaar met 700 procent groeit.

Een webwinkel beginnen is daarnaast eenvoudiger dan ooit. Meerdere partijen bieden software aan waarmee een online shop binnen een paar klikken is aangemaakt.

Het is dan ook niet verwonderlijk dat het aantal webwinkels in Nederland al jarenlang stijgt. Brancheorganisatie Thuiswinkel.org schat dat het er in 2012 zo’n 45 duizend waren.

Maar hoe makkelijk het is om je in de wereld van de e-commerce te begeven, zo moeilijk is het om daarmee een fatsoenlijk salaris te verdienen. Een webwinkel runnen is inmiddels keiharde business.

Uit de hand gelopen hobby

Uit een nieuw rapport van onderzoeksgroep Shopping2020 blijkt dat een een meerderheid van de webwinkeliers niet kan leven van de centjes die de online winkel oplevert. Het onderzoek is gebaseerd op een enquête onder vijfhonderd online ondernemers.

Zo'n 80 procent van de ondervraagden heeft nog nooit een modaal inkomen verdiend met de webwinkel. Ongeveer de helft had een jaaromzet van minder dan 10 duizend euro in 2012 en een derde heeft nog nooit winst gemaakt.

"Voor veel mensen is een webwinkel een uit de hand gelopen hobby of bijverdienste naast een baan in loondienst, studie of de zorg voor een gezin", zegt Stanja Mau-Sjoe van Marktplaats en betrokken bij het onderzoek. "Succes wordt veelal gedreven door persoonlijke motieven, winstgevendheid is vaak niet het hoogste doel."

Verschil tussen fulltime en parttime

Uit het onderzoek blijkt dat het loont om tijd, geld en denkwerk in de online winkel te investeren. Fulltime webwinkeliers doen het financieel aanmerkelijk beter dan parttimers.

Van de ondernemers die een webwinkel bestieren naast een fulltime baan of studie heeft 34 procent nog nooit winst gemaakt. Bij de parttimers die naast de webwinkel parttime in loondienst werken of voor een gezin zorgen ligt dat percentage zelfs op 38 procent.

Van de fulltime online ondernemers heeft 15 procent nog nooit zwarte cijfers geschreven.

Ook de inkomsten van fulltimers liggen een stuk hoger. Ongeveer een kwart van hen realiseerde een jaaromzet van meer dan 100.000 euro.

Overlevingskansen klein

Maar hoeveel tijd je ook stopt in het succesvol maken van je webwinkel, het blijft een harde wereld. Na vier jaar bestaat nog 41 procent van de gestarte online ondernemers, voor het gehele bedrijfsleven ligt dit percentage op 59 procent, blijkt uit eerder onderzoek van Shopping2020.

"Vooral webwinkels jonger dan drie jaar zijn niet winstgevend", zegt Jesse Weltevreden, lector Online Ondernemen van de Hogeschool van Amsterdam en voorzitter van de onderzoeksgroep. "Het is dan ook niet verwonderlijk dat een groot aantal het binnen vier jaar voor gezien houdt."

Lees ook

Waarom we uiteindelijk alles online kopen

Webwinkel beginnen? Dit zijn de succesfactoren

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl