• Bijna 9 op de 10 ondernemers die kijken naar de overname van een webshop, willen daar niet meer dan 250.000 euro voor neertellen, blijkt uit onderzoek van overnameplatform Brookz.
  • Bij het overnemen van een webshop kijken kopers vooral naar de jaaromzet en opvallend weinig naar de zoekmachineposities.
  • De belangrijkste reden om niet zelf een webshop te starten, maar er eentje over te nemen is het feit dat een overgenomen webshop gelijk omzet oplevert.
  • Lees ook: Producten bestellen en betalen via WhatsApp? Deze nieuwe dienst maakt het mogelijk

Ondernemers die een webshop willen overnemen, willen daar zelden meer dan 250.000 euro voor neertellen. Uit onderzoek van overnameplatform Brookz blijkt dat de meeste ondernemers op zoek zijn naar een kleinere webshop: 87 procent van de ondernemers zoekt een webshop van minder dan 2,5 ton en 60 procent wil niet meer dan 50.000 euro neertellen.

De belangrijkste reden om niet zelf een webshop te starten, maar er eentje over te nemen, is het feit dat een overgenomen webshop gelijk omzet oplevert en daarmee vaak ook inkomen.

Daarnaast is het voor 40 procent van de ondernemers simpelweg goedkoper om een webshop over te nemen in plaats van er zelf eentje van nul af aan te beginnen.

“Iedereen kan vandaag een webshop beginnen, maar het kost gewoon serieus tijd en geld om er een serieus bedrijf van te maken”, zegt hoofdredacteur Peter Rikhof van Brookz daarover. “De meeste startende ondernemers hebben die lange adem niet. Dat betekent aan de andere kant overnamekansen voor webshopondernemers die via een buy-and-build-strategie willen groeien.”

Bij het overnemen van een webshop kijken de meeste kopers vooral naar de jaaromzet (73 procent), de sector waarin de webshop actief is (67 procent) en het aantal bezoekers (60 procent). 

Volgens Brookz is het opvallend dat maar een derde van de kopers let op hoe de webshop scoort op zichtbaarheid in zoekmachines. En maar vier op de tien kopers kijkt naar de online reviews van de webshops.

LEES OOK: Sterke stijging van aantal ondernemers dat ermee stopt – groei van nieuwe webwinkels valt weg