Waarom dit fonds?

"Je hoeft alleen maar naar de cijfers van de Europese hotelmarkt te
kijken om te zien dat er een enorme groei in zit. De gemiddelde groei van
het aantal reizigers per jaar in de Europese steden is 3,5 procent. Het
aantal kamers groeit met twee procent. Daar zit dus een enorme discrepantie.
Maar dat is niet de enige reden. Als je kijkt naar de markt, zie je dat deze
enorm gefragmenteerd is. Het grootste deel van de markt is in private
handen. Die bedrijven worden inefficiënt gerund."

Hoezo inefficiënt?

"We hebben het over groepjes hotels. Vijf tot tien hotels die in handen
van een eigenaar zijn. Deze hotels hebben bijvoorbeeld vaak een zeer
conservatief marketing en sales beleid. Ze gaan voor zekerheid. Bezetting,
vaak ten koste van de prijs. Ze gaan deals aan met grote partijen zoals
reismaatschappijen of vliegtuigmaatschappijen om maar zeker te zijn dat ze
vol zitten. In ruil voor grote kortingen. Als wij zo’n hotel leiden, kunnen
we meer risico’s nemen."

En verder?

"Je ziet ook dat deze hotels onvoldoende toegang hebben tot kapitaal.
Ontwikkelingen gaan dus langzaam omdat er weinig geld tegelijk vrijkomt. Een
herpositionering duurt dus heel lang. Ook hebben wij, omdat we veel hotels
tegelijkertijd onder ons beheer hebben, het voordeel van schaal. Op die
manier kunnen er kosten besparen."

Willen die eigenaren dan wel verkopen?

"De hotels die wij willen kopen, zijn vaak familiebedrijven. Die zitten
met opvolgingsvraagstukken. Dit is voor hun dus een oplossing. Het gaat goed
met de hotellerie, nu is het voor eigenaren een goed moment om te verkopen.
Voor ons heeft het zin om te kopen omdat wij die hotels meer waard kunnen
maken."

Wat gaat u vervolgens met die hotels doen?

"De hotels die wij gaan kopen, zijn underperformers. Wij doen hetzelfde
als wat private equity partijen doen. Wij halen het hotel door de molen.
Kijken waar we kunnen bezuinigen en wat er beter kan. Het bestuur heeft veel
kennis over de hotelbranche, samen meer dan dertig jaar. Als het hotel
optimaal draait, verkopen we het weer door."

Zijn er al hotels gekocht?

"Er zijn nog geen concrete plannen, maar we hebben al wel een aantal
gesprekken gevoerd. Dat weten onze investeerders ook. Het fonds heeft voor
de Amsterdamse beurs een uniek karakter, we krijgen een zogenaamde blanco
cheque. Van onze investeerders krijgen we anderhalf jaar om geschikte
overname kandidaten voor te dragen. Lukt dat niet, dan krijgen ze hun geld
terug. Min een kleine onkostenvergoeding."

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl