Huishoudens houden nog steeds de hand op de knip. In augustus daalden de bestedingen met 2 procent vergeleken met dezelfde maand een jaar eerder.
Dit maakte het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) woensdag bekend.
De krimp is net zo groot als in juli. Consumenten besteden al ruim 2 jaar onafgebroken minder.
Aan duurzame goederen gaven huishoudens 6,1 procent minder uit. De afname was iets minder groot dan in juli (7 procent). Dat komt vooral doordat de bestedingen aan woninginrichting en huishoudelijke apparaten in augustus minder krompen dan in juli.
Aan voedings- en genotmiddelen gaven consumenten in augustus 2,1 procent minder uit dan een jaar eerder. De teruggang van dit soort bestedingen is iets groter dan in juli (1,4 procent). Aan diensten hebben huishoudens 0,5 procent minder uitgegeven.
Vertrouwenscrisis
Hoe de geldbewuste consument weer aan het winkelen te krijgen is één van de grote puzzels voor het kabinet. Premier Mark Rutte en consorten hebben grote moeite om de economie weer vlot te trekken, mede doordat Nederlandse consumenten al tijden somber zijn en de hand op de knip houden.
Eén van de redenen daarvoor is de teruggang op de huizenmarkt die vanaf 2008 is ingezet. Veel huiseigenaren hadden niet gerekend op dalende prijzen en vooral veel jonge kopers zagen de prijs van hun pand onder de waarde van de hypotheek dalen.
Rutte: niet zo somberen
Rutte deed in april de oproep aan Nederlanders om niet zo te somberen en vooral wél die nieuwe auto te kopen. Ook PvdA-leider Diederik Samsom en minister van Financiën Jeroen Dijsselbloem zochten naar manieren om mensen te verleiden meer geld uit te geven.
Tot nu toe blijkt dat lastig. Het vertrouwen van consumenten is laag. En dat blijft vermoedelijk nog wel even zo, al voorspelt het Centraal Planbureau voor volgend jaar een stijging van de koopkracht met 0,25 procent.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl