Vrijwel elke grote autofabrikant op de aardbol kondigde de afgelopen maanden
een nieuw elektrisch model aan, pronkend met de vorderingen op het gebied
van de batterijtechnologie. Nieuwe lithium-ion batterijen zouden zo krachtig
zijn geworden, dat ze een serieus alternatief vormen voor de
verbrandingsmotor.
Naast elektrische technologie is waterstof al jaren één van de
gedroomde vervangers van traditionele motorbrandstoffen op basis van ruwe
olie.
Waterstof heeft de mooie eigenschap dat het bij verbranding geen nare
reststoffen zoals koolstofdioxide uitstoot. Daar staat tegenover dat
waterstof niet zomaar vrij beschikbaar is. Je moet het uit andere
energiebronnen zoals aardgas halen.
Bovendien is het allesbehalve eenvoudig om een uitgebreide
infrastructuur voor waterstof op te zetten. Als gas heeft waterstof relatief
grote volumes nodig voor de opslag in tanks, als vloeistof is waterstof
relatief zwaar.
Een Brits bedrijfje, ITM Power uit Sheffield, meent op één punt een doorbraak
te hebben bereikt, zo meldt het weekblad The Economist woensdag op zijn
website.
Polymeren-expert Donald Highgate, de ontwikkelaar van de softlenzen,
heeft zich op de elektrolyse-technologie gestort. Dat is het proces waarbij
je water met behulp van elektriciteit splitst in waterstof en zuurstof.
De huidige elektrolyse-apparatuur gebruikt polymeren die zo'n 500 dollar per
vierkante meter kosten. ITM heeft een nieuw materiaal ontwikkeld dat honderd
keer zo goedkoop is, claimt het bedrijf.
In de optiek van ITM is er geen ingewikkelde nieuwe infrastructuur nodig met
speciale tankstations voor waterstof. Automobilisten kunnen met de
apparatuur van ITM gewoon thuis met behulp van elektriciteit en water hun
eigen waterstof in gasvorm produceren en vervolgens in de autotank stoppen.
Andere toepassingen, voor in huis, zijn ook denkbaar.
ITM heeft, zo meldt het bedrijf, een Ford Focus omgebouwd door deze te
voorzien van een extra waterstoftank.
Het volumeprobleem is hiermee niet volledig opgelost. Want met één tank
waterstof rijdt de Ford Focus veertig kilometer. Nieuwe tanks die waterstof
onder hogere druk opslaan, zouden de actieradius kunnen verhogen tot 160
kilometer. Stelt ITM optimistisch.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl