Dit blijkt uit onderzoek van het Duitse onderzoeksbureau Sport und Markt.
De 22 miljoen die de Nederlandse clubs binnenhaalden met merchandising,
is een schijntje in vergelijking met hoeveel die in de Engelse Premier
League hiermee verdienden. De twintig Engelse voetbalclubs haalden met de
verkoop van fanartikelen zo’n 171 miljoen euro aan inkomsten binnen. Met dit
bedrag staken zij boven de clubs uit andere grote Europese competities uit.
Op de tweede plaats komen de clubs uit de Primera Division met 145 miljoen,
gevolgd door die uit de eerste divisie van de Bundesliga (met 127 miljoen).
Opvallend is dat deelnemers aan de Franse Ligue 1 meer geld verdienen met
shawls, petjes en shirts, dan de clubs uit de Italiaanse serie A. Volgens
Sport und Markt komt dit doordat Italianen gewoonweg minder fanartikelen
dragen.
Nederlanders en Duitsers kopen naast shirts vooral veel goedkopere
shawls. Maar dat de Nederlandse clubs met 22 miljoen aan inkomsten
achterlopen bij de andere grote competities, komt niet alleen door de
zuinigheid van Nederlandse fans. Nederland is natuurlijk ook gewoon een
kleiner land.
Behalve de omvang van de markt wordt een succesvolle merchandising volgens
Sport und Markt echter ook bepaald door sportief succes, het aantal fans in
binnen- en buitenland en de manier waarop de merchandiseverkoop is opgezet.
Een belangrijke factor is daarnaast ook de grootte van het stadion.
Fanartikelen worden namelijk vooral in het stadion op speeldagen zelf
aangeschaft. Hoe meer toeschouwers je hebt, des te meer er dus verkocht
wordt.
Sport und Markt wil alleen zeggen hoeveel de clubs in een competitie
bij elkaar ophalen met de verkoop van merchandise. Een uitsplitsing per
voetbalclub geeft het bureau niet. Wel zegt het bureau dat Ajax, PSV en
Feyenoord de hoogste inkomsten uit merchandising hebben. Deze zijn met z'n
drieën goed voor bijna driekwart van de 22 miljoen. Uit het jaarverslag van
Ajax over vorig seizoen blijkt dat Ajax 5,6 miljoen 'beurde' met de verkoop
van merchandiseartikelen, precies een derde van 75 procent van 22 miljoen.
De scheefgroei tussen de inkomsten van de top drie en de rest is
uitzonderlijk. In geen ander Europees land verdienen de grootste drie clubs
in vergelijking met kleinere zo veel met de verkoop van merchandise. Volgens
Sport und Markt is het potentieel van de verkoop van fanartikelen juist voor
de kleinere clubs dan ook nog lang niet uitgeput.
Een andere mogelijke groeimarkt voor Nederlandse voetbalclubs is het
buitenland. Eredivisieclubs verdienen minder dan de andere Europese
competities met de verkoop van fanartikelen buiten de eigen grenzen. Minder
dan 5 procent van de totale merchanise-inkomsten van de Eredivisieclubs is
afkomstig uit andere landen.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl